رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟

By registering with this blog you are also agreeing to receive email notifications for new posts but you can unsubscribe at anytime.


رمز عبور به ایمیل شما ارسال خواهد شد.


کانال رسمی سایت تفریحی

دکه سایت


نظر سنجی

نظرسنجی

به نظر شما کدام سریال امسال ماه رمضان بهتر است؟

Loading ... Loading ...

کلیپ روز




logo-samandehi

تصاویری از فرش قرمز اختصاصی برای بازیگران دیر رسیده در جشنواره فجر

عکس از جشن تولد ۳۸ سالگی آزاده صمدی

مصاحبه از زندگی شخصی امیرحسین مدرس و همسر دومش

عکس همسر آزاده نامداری و دخترش گندم

عکس جدید مهناز افشار و دخترش لینانا

نامه عسل پورحیدری در شبکه اجتماعی پس از خاکسپاری پدر

عکسی جالب از تینا آخوندتبار با دستکش بوکس در حال ورزش

تصاویر تبلیغاتی الیکا عبدالرزاقی و همسرش امین زندگانی

رتبه بدهید:

درباره نقش ستاره‌ها در فیلم متفاوت «شبانه‌روز»

آسیب به ویترین سینمایی
بالاخره بعد از گذشت نزدیک به سه سال، فیلم سینمایی «شبانه روز» به کارگردانی کیوان علیمحمدی و امید بنکدار به اکران سینماها درآمد. نگارنده دیدگاه مثبتی نسبت به این فیلم داشته و «شبانه روز» را در محدوده خودش فیلمی‌قابل دیدن و در تجربه خودش فیلمی‌موفق می‌دانم.
قرار بر این است که در ستون زندگی دیگران از زاویه بازیگری به آثار بپردازیم. پس باید محدوده‌اش رعایت شود و درباره «شبانه روز» و کیفیتش می‌توان بعدها بسیار گفت و نوشت. فقط این مقدمه کوتاه را لازمه نوشتن این یادداشت دانستم تا بگویم قصد ارزش گذاری کیفی ندارم و می‌خواهیم از زاویه نقد به یک دیدگاه اشتباه بپردازیم و وارد بحث شویم. این نه فقط نقد تفکری در فیلم «شبانه روز» که نقدی است به اشتباهات پایان ناپذیر سینمای ایران. مشکل ما با «شبانه روز» لطمه‌ای است که به ویترین سینمای ایران می‌زند. بهتر است در همین ابتدا لیست بازیگران این فیلم را مروری کنیم: محمدرضا فروتن، مهناز افشار، حامد بهداد، پارسا پیروزفر، مهتاب کرامتی، نیکی کریمی، خاطره اسدی، ستاره اسکندری، بهنوش بختیاری و … . حالا با دیدن چنین نام‌هایی بر روی پوسترها و آنونس و تبلیغات هر فیلمی ‌چه فکری و چه واکنشی خواهید داشت؟ چه چیزی ترغیب کننده است که به تماشای چنین آثاری بنشینید؟ با حضور این تعداد از بازیگر و ستاره سرشناس منتظر چه هستید؟
 اینکه هنر خط کشی شده نیست و چنین محدودیت‌هایی بی معنا و اینکه هر بازیگری و هر کارگردانی آزاد به انتخاب است کاملا مورد قبول نگارنده هم هست. اما باید دید بهانه چیست؟

آسیب به ویترین سینمایی
بالاخره بعد از گذشت نزدیک به سه سال، فیلم سینمایی «شبانه روز» به کارگردانی کیوان علیمحمدی و امید بنکدار به اکران سینماها درآمد. نگارنده دیدگاه مثبتی نسبت به این فیلم داشته و «شبانه روز» را در محدوده خودش فیلمی‌قابل دیدن و در تجربه خودش فیلمی‌موفق می‌دانم.
قرار بر این است که در ستون زندگی دیگران از زاویه بازیگری به آثار بپردازیم. پس باید محدوده‌اش رعایت شود و درباره «شبانه روز» و کیفیتش می‌توان بعدها بسیار گفت و نوشت. فقط این مقدمه کوتاه را لازمه نوشتن این یادداشت دانستم تا بگویم قصد ارزش گذاری کیفی ندارم و می‌خواهیم از زاویه نقد به یک دیدگاه اشتباه بپردازیم و وارد بحث شویم. این نه فقط نقد تفکری در فیلم «شبانه روز» که نقدی است به اشتباهات پایان ناپذیر سینمای ایران. مشکل ما با «شبانه روز» لطمه‌ای است که به ویترین سینمای ایران می‌زند. بهتر است در همین ابتدا لیست بازیگران این فیلم را مروری کنیم: محمدرضا فروتن، مهناز افشار، حامد بهداد، پارسا پیروزفر، مهتاب کرامتی، نیکی کریمی، خاطره اسدی، ستاره اسکندری، بهنوش بختیاری و … . حالا با دیدن چنین نام‌هایی بر روی پوسترها و آنونس و تبلیغات هر فیلمی ‌چه فکری و چه واکنشی خواهید داشت؟ چه چیزی ترغیب کننده است که به تماشای چنین آثاری بنشینید؟ با حضور این تعداد از بازیگر و ستاره سرشناس منتظر چه هستید؟
 اینکه هنر خط کشی شده نیست و چنین محدودیت‌هایی بی معنا و اینکه هر بازیگری و هر کارگردانی آزاد به انتخاب است کاملا مورد قبول نگارنده هم هست. اما باید دید بهانه چیست؟ استفاده از این حجم بازیگر-ستاره در فیلمی ‌با خصوصیات «شبانه روز» که اثری است کاملا تجربی و انتزاعی، چه بهانه‌ای جز جوسازی و به نوعی سوء‌استفاده (چقدر استفاده از چنین واژگانی در مورد کارگردانان مورد احترام این فیلم مشکل است) می‌تواند داشته باشد؟ این به بدنه نحیف سینمای ما ضربه می‌زند. مخاطبی را که به بهانه حضور بازیگر محبوبش به سالن های سینما می‌رود، خسته و آزرده خاطر می‌کند. مخاطب را نامطمئن می‌سازد. انتظار او با دیدن تصاویر و نام چهره‌هایی چون فروتن و نیکی کریمی ‌و حامد بهداد و … چیزی است که مطمئنا با دیدن فیلمی ‌در قواره‌های «شبانه روز» بر آورده نمی‌شود. نکته‌ای که بی شک تولیدکنندگان و خود بازیگران این فیلم بهتر از ما می‌دانستند. آن وقت است که استفاده از این چهره ها و تاکید بر نام و تصویرشان در تبلیغات، به یک فریب می‌ماند که زیبنده نیست. اینکه از بازیگری به عنوان طعمه استفاده شود، به بهانه غنا بخشیدن و کمک به بخش فرهنگی سینما. فرهنگی که بدون پی ریزی، بدون تبلیغات آگاهانه و صادقانه و بدون طی کردن پله به پله، بخواهد فاصله صفر تا صد را طی کند به جایی نخواهد رسید.
کاری فرهنگی صورت می‌گیرد غافل از اینکه استفاده بی پشتوانه از معدود سرمایه‌های بازیگری سینمای ایران و ایجاد حس بی اعتمادی در میان مخاطب می‌تواند یکی از چند روزنه اصلی بدنه سینما را هم مسدود کند. مهناز افشار و محمد فروتن و نیکی کریمی ‌و حامد بهداد و … عواملی هستند تا سینمای ما نفسی محدود بکشد. راه درمان این نیست. این در حد یک مسکن زودگذر هم نیست. مثل کلبه‌ای می‌ماند که در زمستان برای گرم نگه داشتنش از بدنه خودش تکه تکه اش کنیم و آتشش بزنیم.
 اکران سینمایی امسال شاهد دو مورد جو سازی غیرصادقانه و با اهداف بلند پروازانه و فرهنگ نمایانه بوده است. یکی با همراهی عوامل بیرونی که در مورد فیلم «مرهم» (علیرضا داوود نژاد) اتفاق افتاد و شاهد حمایت های پر اغراق اهالی سینما از آن بودیم، در حالی که به هیچ وجه حد و اندازه فیلم مورد نظر، در این میزان نبود و دیگری هم که همین فیلم تازه اکران شده شبانه روز است که با ایجاد جوی درونی و با توجه به حضور متعدد بازیگران و ستاره هایی مطرح، با مانور تبلیغاتی شدید روی نام و چهره آن ها شکل گرفته است. باید دانست که این مسئله بیشتر از اینکه تلاشی فرهنگی یا فرهنگسازی باشد فریب است.
«شبانه روز» فیلم بدی نیست ولی مسیر بدی را انتخاب کرده است. این فیلم متعلق به جریان و تفکری است که اگر بخواهیم مثالی برای نمونه درست آن در سینمای خودمان داشته باشیم باید از شهرام مکری و فیلم «اشکان، انگشتر متبرک و …» نام برد. در آنجا هم شاهد تجربه‌های مدرن روایتی و فرمی‌ هستیم. ولی همه چیز در محدوده و با آگاهی اتفاق افتاده است.
 هرچند اینجا هم با یک مشکل و تناقض دیگر روبه‌رو هستیم. اینکه اگر مسیر فیلم مکری و انتخاب‌ها و محدوده‌اش درست بوده، پس چرا هنوز که هنوز است موفق به اکران و نمایش عمومی ‌نشده است. فیلمی‌که اینقدر مشتاق دارد و اینقدر در بین منتقدان مورد حمایت است و … چرا تا این حد مهجور واقع شده. اینجاست که شاید تناقض عجیبی در این یادداشت و در مناسبات سینمای ایران به چشم آید. اینجاست که حتی می‌‌توان به عوامل و سرمایه گذاران شبانه روز حق داد و همینطور به بازیگرانی که شاید به قصد کمک و دیده شدن چنین فیلمی‌به آن پیوسته اند‌ یا می‌توان مثل همیشه از مناسبات بیمارگونه اکران و تحکم سرمایه نالید و در نهایت باز حق را به شبانه روز و نوع انتخابش داد.
ولی در پاسخ به این تناقض‌های بزرگ باید گفت بالاخره فیلمی‌ چون «اشکان، انگشتر متبرک و…» هم اکران خواهد شد یا حداقل در نمایش‌های خانگی دیده خواهد شد و مخاطب خودش را هم جذب خواهد کرد و مهم اینجاست که چنین اثری نه تنها ضربه‌ای به رسومات علت و معلولی سینمای ایران وارد نمی‌کند که اتفاقا سلیقه ساز خواهد شد و به مرور طیف مخاطب فیلم‌هایی چون «شبانه روز» و … را هم گسترش خواهد داد. درست بر خلاف همه نتایجی که اینگونه نمایش امثال شبانه روز برجای خواهند گذاشت.

تصاویر جدید بنیامین بهادری در کنار زن سال هند

تصاویر و حواشی حضور سحر قریشی و بازیگران در جشن پیراهن استقلال

عکسی جدید از آنا نعمتی و برادرش در رستوران

تصاویر جدید از هدیه تهرانی و مهران مدیری در سری جدید «قلب یخی»

عکس هایی از عروسی گلزار و النازشاکردوست در یک فیلم عروسی

دو عکس متفاوت الناز شاکردوست با عروسک گوفی و در آمبولانس

تصاویر نرگس محمدی به همراه مادرش در کنسرت موسیقی

تصاویری از حضور هنرمندان در کنسرت بابک جهانبخش

تبلیغ فروشگاهی

مطالب مرتبط با این موضوع

اجباری اجباری، ایمیل شما هرگز منتشر نخواهد شد