بهترین فیلمهای پلیسی تاریخ سینما!
فیلم «پنجره عقبی» ساخته معروف آلفرد هیچکاک بهعنوان بهترین فیلم پلیسی تاریخ سینما انتخاب شد.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در جدیدترین نظرسنجی انجام شده از منتقدین سینما و علاقهمندان هنر هفتم، فیلم «پنجره عقبی» ساخته آلفرد هیچکاک، فیلمساز افسانهای سینمای جهان در رتبه اول قرار گرفته است.
این فیلم محصول سال ۱۹۵۴ با نقشآفرینی «جیمز استوارت» داستان مردی است که از پنجره آپارتمان خود شاهد یک قتل بوده است. «پنجره عقبی» نامزد چهار جایزه اسکار بود و عنوان بهترین فیلم پلیسی را از جوایز “ادگار آلن پو” در سال ۱۹۵۵ کسب کرد.
به گزارش ورایتی، از دیگر فیلمهای معروف حاضر در فهرست بهترین آثار پلیسی تاریخ سینما میتوان از «محلهچینیها» رومن پولانسکی، «هفت» دیوید فینچر، «کشتن مرغ مقلد»، «مرد سوم» و «شمال از شمالغربی» نام برد.
سال گذشته بود که روزنامه گاردین با تهیه فهرستی از ترسناکترین فیلمهای سینما، «روانی» آلفرد هیچکاک را در رتبه اول قرار داده بود.
«سر آلفرد هیچکاک» فیلمساز صاحبنام و تاثیرگذار انگلیسی و پیشگام تکنیکهای بدیع در ژانرهای تریلر روانی و تعلیق بود که طی شش دهه فعالیت سینمایی بیش از ۵۰ فیلم بلند را کارگردانی کرد و هنوز بهعنوان یکی از برترین کارگردانان تاریخ سینما یاد میشود.
فیلم «پنجره عقبی» ساخته معروف آلفرد هیچکاک بهعنوان بهترین فیلم پلیسی تاریخ سینما انتخاب شد.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در جدیدترین نظرسنجی انجام شده از منتقدین سینما و علاقهمندان هنر هفتم، فیلم «پنجره عقبی» ساخته آلفرد هیچکاک، فیلمساز افسانهای سینمای جهان در رتبه اول قرار گرفته است.
این فیلم محصول سال ۱۹۵۴ با نقشآفرینی «جیمز استوارت» داستان مردی است که از پنجره آپارتمان خود شاهد یک قتل بوده است. «پنجره عقبی» نامزد چهار جایزه اسکار بود و عنوان بهترین فیلم پلیسی را از جوایز “ادگار آلن پو” در سال ۱۹۵۵ کسب کرد.
به گزارش ورایتی، از دیگر فیلمهای معروف حاضر در فهرست بهترین آثار پلیسی تاریخ سینما میتوان از «محلهچینیها» رومن پولانسکی، «هفت» دیوید فینچر، «کشتن مرغ مقلد»، «مرد سوم» و «شمال از شمالغربی» نام برد.
سال گذشته بود که روزنامه گاردین با تهیه فهرستی از ترسناکترین فیلمهای سینما، «روانی» آلفرد هیچکاک را در رتبه اول قرار داده بود.
«سر آلفرد هیچکاک» فیلمساز صاحبنام و تاثیرگذار انگلیسی و پیشگام تکنیکهای بدیع در ژانرهای تریلر روانی و تعلیق بود که طی شش دهه فعالیت سینمایی بیش از ۵۰ فیلم بلند را کارگردانی کرد و هنوز بهعنوان یکی از برترین کارگردانان تاریخ سینما یاد میشود.
«هیچکاک» اولین تجربه ساخت فیلمهای دلهرهآور را با فیلم «مستاجر» بهدست آورد. اکران این فیلم در انگلستان در سال ۱۹۲۷ با موفقیت چشمگیر و استقبال بینظیری از سوی مردم و منتقدین همراه شد. همچون دیگر فیلمهای نخستین «هیچکاک»، این فیلم نیز از تکنیکهای اکسپرسیونیست تاثیر پذیرفته بود که او آنها را مستقیما در آلمان فراگرفته بود.
پس از ساخت فیلمهایی چون «مردی که زیاد میدانست» (۱۹۳۴) و «۳۹ پله» (۱۹۳۵)، هیچکاک روند موفقیتهای خود را با ساخت فیلم «خانم ناپدید میشود» ادامه داد. «عقاب کوهستان»(۱۹۲۶)، «حلقه»(۱۹۲۷)، «همسر دهقان» (۱۹۲۸)، «قتل»(۱۹۳۰)، «ماری» (۱۹۳۱)، «غریب و غنی» (۱۹۳۱) و «مامور مخفی» (۱۹۳۶) دیگر ساختههای هیچکاک در این سالها بودند.
وی در اوج موفقیت و شهرت به هالیوود پیوست و اولین فیلم آمریکاییاش را در سال ۱۹۴۰ با نام «ربکا» ساخت؛ هرچند داستان این فیلم در انگلیس و اقتباس از رمانی نوشته نویسنده انگلیسی «دافنه دو موریر» اتفاق میافتد.
«خبرنگار خارجی» دومین فیلم آمریکایی «هیچکاک» بود که در قالب ژانر تریلر، داستان آن در اروپا اتفاق میافتاد که البته توانست در سال ۱۹۴۰ نامزد جایزه اسکار بهترین فیلم شود. این فیلم در اولین سال وقوع جنگ اول جهانی ساخته شد و الهام گرفته از رویدادهای در حال تغییر در اروپا بود.
فیلمهای هیچکاک در دهه ۴۰ بسیار متنوع بودند؛ از اثر کمدی رمانتیک «آقا و خانم اسمیت»(۱۹۴۱) تا درام دادگاهی «پرونده بهشت» (۱۹۴۷) و اثر تاریک «سایه یک شک» (۱۹۴۳). در سال ۱۹۴۱ «هیچکاک» برای اولینبار در سمت تهیهکننده و کارگردان فیلم، «سوءظن» را ساخت. این فیلم جایزه اسکار بهترین بازیگر زن و جایزه انجمن منتقدان فیلم نیویورک را برای «خوان فونتاین»، بازیگر آن بههمراه آورد.
«هیچکاک» یک سال بعد فیلم «خرابکار» را برای کمپانی «یونیورسال» ساخت و در سال ۱۹۴۴ فیلم «قایق نجات» را براساس رمانی از «جان اشتاین بک» برای کمپانی «روباه قرن بیستم» ساخت. این فیلم از آنجاییکه سکانسهایش تنها در یک قایق گرفته شدهاند، محدودترین فیلم این کارگردان محسوب میشود.
این کارگردان انگلیسی پس از آن برای دیدار از زادگاهش به انگلستان بازگشت و در این حین دو فیلم کوتاه فرانسویزبان برای وزارت اطلاعات انگلیس ساخت. پس از بازگشت به آمریکا، وی دو فیلم «طلسمشده» (۱۹۴۵) و «بدنام»(۱۹۴۶) را ساخت که در این فیلم «اینگمار برگمن»، فیلمساز افسانهای سینمای جهان نقشآفرینی داشت. «بدنام» به فروش چشمگیری دست یافت و یکی از موفقترین آثار سینمایی «هیچکاک» نام گرفت.
اولین فیلم رنگی «هیچکاک» در سال ۱۹۴۸ بانام «طناب» بهروی پرده سینماها رفت که با نقشآفرینی «جیمز استوارت» همراه بود.
در سال ۱۹۵۰، هیچکاک فیلم «وحشت در صحنه» را برای کمپانی «برادران وارنر» ساخت. پس از آن بود که فیلم پرفروش «غریبهها در قطار» (۱۹۵۱) را با استفاده از ترکیبی از المنهای فیلمهایش در آمریکا و انگلیس ساخت. سپس در فیلم «ام را نشانه قتل بگیر» (۱۹۵۴) از تکنیک فیلمبرداری سهبعدی برای اولینبار استفاده کرد.
فیلمهای «پنجره عقبی» (۱۹۵۴) و «برای گرفتن دزد» (۱۹۵۵) از دیگر فیلمهای موفق «هیچکاک» در دهه ۵۰ بودند. «مرد عوضی» (۱۹۵۷) آخرین فیلم «هیچکاک» برای کمپانی «برادران وارنر» بود. این فیلم سیاه و سفید، تنها نقشآفرینی «هنری فوندا» را بههمراه داشت.
فیلم «سرگیجه» محصول سال ۱۹۵۸ با نقشآفرینی دوباره «جیمز استوارت» اگرچه در گیشه چندان موفقیتی بهدست نیاورد، اما بسیاری آن را یکی از شاهکارهای «هیچکاک» میدانند که در جشنواره فیلم سنسباستین اسپانیا، جایزه صدف نقرهای را بهدست آورد.
پس از «سرگیجه»، هیچکاک سه فیلم موفق دیگر ساخت که هریک اعتباری کلان به کارنامه سینمایی این کارگردان صاحبسبک افزودند. «شمال از شمالغربی» (۱۹۵۹)، «روانی» (۱۹۶۰) و «پرندگان» (۱۹۶۳) سه اثر ماندگار سالهای پایانی فیلمسازی او بودند.
با آغاز دوران پیری و نشانههای بیماری در «هیچکاک»، جدیت او در ساخت فیلم کمرنگ شد و در دو دهه پایانی عمر، او تنها چندفیلم تریلر جاسوسی از جمله «پرده پاره» (۱۹۶۶) با نقشآفرینی «پل نیومن» و فیلم «توپاز» (۱۹۶۹) را ساخت.
پس از بازگشت به انگلیس، او آخرین فیلم موفق خود با نام «جنون» را در سال (۱۹۷۲) به نمایش درآورد. «توطئه خانوادگی» نیز آخرین فیلم ساخته «هیچکاک» بود که در سال (۱۹۷۶) ساخته شد.
«آلفرد هیچکاک» در سال ۱۹۸۰ از سوی ملکه الیزابت دوم به دریافت لقب “سر” نائل آمد؛ هرچند مرگ فرصت آن را به او نداد تا رسما آن را دریافت کند و چهارماه پس از اعلام آن، در روز ۲۹ آوریل ۱۹۸۰ در سن ۸۰ سالگی براثر نارسایی کلیوی در لسآنجلس درگذشت.
«هیچکاک» طی ۶۰ سال فعالیت سینمایی، بهواسطه ساخت آثار برجسته موفق به کسب جوایز متعددی شد که شاید مهمترین آنها جایزهی یادبود آکادمی اسکار در سال ۱۹۶۷ باشد. او پنجبار در سالهای ۱۹۶۰ برای فیلم «روانی»، سال ۱۹۴۰ برای «ربکا»، سال ۱۹۴۴ برای «قایق نجات»، سال ۱۹۴۵ برای «طلسمشده» و سال ۱۹۵۴ برای «پنجره عقبی» نامزد جایزه اسکار بهترین کارگردانی شد.
وی همچنین نامزد اسکار بهترین تهیهکننده برای فیلم «سوءظن» در سال ۱۹۴۱ شده بود. فیلمهای «ربکا»، «خبرنگار خارجی» و «طلسمشده» نامزد اسکار بهترین فیلم نیز بودند. شانزده فیلم ساخته او نامزدی اسکار را بهدست آوردند که او خودش برای شش فیلم نامزد اسکار شد.