ایجاد جذابیت با تعدد بازیگر!
یکی از ویژگیهای سریال ساختمان۸۵ تعدد کاراکتر این مجموعه تلویزیونی است که این تعدد کاراکتر از یک جهت فعالیت مجموع عوامل بویژه گروه تولید را کند میکند و از سوی دیگر بر جذابیت اثر میافزاید. انصاریان، تهیهکننده این مجموعه در پاسخ به چرایی تعدد کاراکترهای مجموعه تلویزیونی ساختمان ۸۵ میگوید: فیلمنامه تعدد کاراکتر را میطلبید و اگر قرار بود تعداد شخصیتهای این مجموعه کمتر باشد کار تصنعی به نظر میرسید، ولی ما به عمد تعدد شخصیتها در این سریال را در نظر داشتیم، البته این تعدد کاراکتر اگرچه کار تولید را دشوار میکرد، اما اثری جذابتر به مخاطب عرضه میشود و رضایت تماشاگر برای گروه تهیه و تولید و همه عوامل از اهمیت ویژهای برخوردار است.
تعدد کاراکتر این مجموعه تلویزیونی شاید کار را برای مخاطب جذابتر کند، اما انتخاب بازیگران برای حضور در نگارش پرونده این سریال خیلی سخت میشود، چرا که در مورد برخی از بازیگران این سریال به دلیل ویژگیهایی که در بازی و نقشهای آنها دیده میشود، گفتوگوی مفصلی نیاز است و بحث آن در این گزارش نمیگنجد. از همین رو از میان بازیگران این سریال ۲ بازیگر امیررضا دلاوری که در نقش کیوان ایفای نقش کرده است و مهدی میامی که نقش اکبر رسولی را به عهده داشت، انتخاب میکنیم.
مهدی میامی که یکی از بازیگران کم کار در عرصه سینما و تلویزیون است در ابتدای صحبتهای خود به جذابیت فیلمنامه بهعنوان یکی از ویژگیهای مثبت اثر اشاره میکند و میگوید: داستانهای پلیسی و جنایی مشخصات خاص خودشان را دارند که روایتی کاملا درونی داشته و داستان از همان دقیقه نخست آغاز میشود.
یکی از ویژگیهای سریال ساختمان۸۵ تعدد کاراکتر این مجموعه تلویزیونی است که این تعدد کاراکتر از یک جهت فعالیت مجموع عوامل بویژه گروه تولید را کند میکند و از سوی دیگر بر جذابیت اثر میافزاید. انصاریان، تهیهکننده این مجموعه در پاسخ به چرایی تعدد کاراکترهای مجموعه تلویزیونی ساختمان ۸۵ میگوید: فیلمنامه تعدد کاراکتر را میطلبید و اگر قرار بود تعداد شخصیتهای این مجموعه کمتر باشد کار تصنعی به نظر میرسید، ولی ما به عمد تعدد شخصیتها در این سریال را در نظر داشتیم، البته این تعدد کاراکتر اگرچه کار تولید را دشوار میکرد، اما اثری جذابتر به مخاطب عرضه میشود و رضایت تماشاگر برای گروه تهیه و تولید و همه عوامل از اهمیت ویژهای برخوردار است.
تعدد کاراکتر این مجموعه تلویزیونی شاید کار را برای مخاطب جذابتر کند، اما انتخاب بازیگران برای حضور در نگارش پرونده این سریال خیلی سخت میشود، چرا که در مورد برخی از بازیگران این سریال به دلیل ویژگیهایی که در بازی و نقشهای آنها دیده میشود، گفتوگوی مفصلی نیاز است و بحث آن در این گزارش نمیگنجد. از همین رو از میان بازیگران این سریال ۲ بازیگر امیررضا دلاوری که در نقش کیوان ایفای نقش کرده است و مهدی میامی که نقش اکبر رسولی را به عهده داشت، انتخاب میکنیم.
مهدی میامی که یکی از بازیگران کم کار در عرصه سینما و تلویزیون است در ابتدای صحبتهای خود به جذابیت فیلمنامه بهعنوان یکی از ویژگیهای مثبت اثر اشاره میکند و میگوید: داستانهای پلیسی و جنایی مشخصات خاص خودشان را دارند که روایتی کاملا درونی داشته و داستان از همان دقیقه نخست آغاز میشود. به این معنا که در کمتر سریال یا فیلمی است که بیننده در آغاز با یک حادثه هولناک مواجه شود و خوشبختانه ساختمان ۸۵ این ویژگی را داشت که با پیدا شدن یک جسد بیننده را از ابتدا درگیر ماجرا میکند و به تماشاگر اختیار میدهد که با توجه به روابط آدمهای آن ساختمان پیشبینی کند که قتل، کار کدام یک از اعضای ساختمان است و همین درگیری مخاطب با فیلمنامه نقطه آغاز و درعین حال جذاب اثر است.
میامی تعدد کاراکتر در این مجموعه تلویزیونی را نیز یکی از ویژگیهای مثبت این سریال میداند: در مجموع این سریال ۱۰ شخصیت اصلی وجود دارد که نمیتوان عنوان نقش اول را بر هیچ یک از آنها گذاشت، چرا که همه کاراکترها در جهت پیشبرد فیلمنامه به نوعی درگیر ماجرا هستند و همه اجزای این مجموعه آنقدر درهمتنیده شده که دیگر اول یا دوم بودن کاراکترها مطرح نیست وهمین مساله از مشخصات کیفی داستان است. به همین دلیل من به آقای فخیمزاده به خاطر نگارش چنین فیلمنامهای تبریک میگویم، البته شکل روایت داستانهایی از این دست در دنیا بیسابقه نیست، اما به اعتقاد من، فخیمزاده خیلی هنرمندانه این داستان را ایرانیزه کرده و بخوبی به این فیلمنامه در اجرا پرداخته شده است.
بازیگر نقش اکبر رسولی در ادامه بهویژگیهای کاراکتر خود اشاره میکند: اکبر رسولی کاراکتری اهل خانواده است، درست برخلاف قدرت. او پدری مهربان است که تمام عواطف خود را برای خانواده صرف میکند، اما نادانسته درگیر مسائلی میشود که تمام اهالی ساختمان را زیر سوال میبرد و من به عنوان بازیگر این نقش، اکبر رسولی را با توجه به همه گمراهیهایی که دچار آن میشود، انسان منفی ندیدم و معتقدم که فخیمزاده در چیدمان تمام کاراکترها رنگآمیزی درستی به مجموع کار بخشیده است و هریک از کاراکترها نشانی مشخصی دارند. هر بازیگری بنابر توانایی و آنچه فیلمنامه اجازه میداد، توانسته از پس کار برآید و خوشبختانه هیچ یک از نقشها به تیپسازیهای معمول که در سایر مجموعههای تلویزیونی دیده میشود، تبدیل نشدهاند.
این بازیگر که پیش از این تجربه همکاری با فخیمزاده را داشته است درخصوص کم و کیف همکاری با این کارگردان میگوید: مجموعه تلویزیونی «ساختمان ۸۵» سومین تجربه همکاری من با فخیمزاده است. در تجربه نخست، ایشان به عنوان بازیگر مقابل دوربین محمدعلی سجادی در فیلم «جدال» رفتند و من هم در آن فیلم که جزو اولین تجربههایم بود بازی میکردم، ولی بعد که آقای فخیمزاده کارگردانی کرد، همیشه دوست داشتم که با ایشان کار کنم تا اینکه برای بازی در مجموعه «ولایت عشق» دعوت شدم و تجربه موفقی کسب کردم. کار کردن با فخیمزاده از نگاه بیرون شاید خیلی سخت جلوه کند، چرا که بسیار شنیدهام فخیمزاده در کار آدم بداخلاقی است، اما اینگونه نیست و در طول کار متوجه شدم فخیمزاده تنها در مقابل کسانی که کارشان را بدرستی انجام نمیدهند، عصبانی میشود. به نظر من، این یک اصل در اخلاق حرفهای هنرمند است که دوست دارد همه کارها به شکل حرفهای انجام شود.
امیررضا دلاوری یکی دیگر از بازیگران این مجموعه تلویزیونی است که در نقش کیوان در این مجموعه ایفای نقش میکند. این بازیگر جوان که پیش از این تجربه بازی در مجموعه پلیسی و کارآگاهی چون «کارآگاه علوی» را داشته است درخصوص بازی خود در این مجموعه تلویزیونی میگوید: زمانی که کار در سریال ساختمان ۸۵ به من پیشنهاد داده شد، هنوز نگارش فیلمنامه به پایان نرسیده بود، اما کاراکتر کیوان به عنوان یکی از نقشهای اصلی به طور کامل نوشته شده بود در حالی که برخی دیگر از کاراکترها هنگام تصویربرداری خلق و به مجموع اثر افزوده شدند. این در حالی است که از ابتدا قرار نبود تعدد کاراکتر در مجموع اثر داشته باشیم، اما کارگردان در ادامه نگارش فیلمنامه و هنگام تصویربرداری صلاح دید برخی دیگر از کاراکترها را اضافه کند و من با کمال میل پذیرفتم که نقش کیوان را بازی کنم.
وی در ادامه صحبتهای خود به جذابیتهای کاراکتر کیوان اشاره میکند: کیوان از این جهت برای من جذاب بود که شیوه رفتار او شک و دودلی در بیننده ایجاد میکند و مثبت یا منفی بودن کاراکتر را برای مخاطب روشن نمیکند. این نوع رفتار کیوان تا پایان کار دیده میشود و بیننده در نهایت هم متوجه نوع رفتار او نمیشود و همین رفتار مرموز کیوان برای من جذابیت داشت.
دلاوری در پایان صحبتهای خود به نوع نگاه فخیمزاده به مقوله بازی هنگام تصویربرداری اشاره میکند و میافزاید: مهدی فخیمزاده از آن دست کارگردانهایی است که در اغلب آثار خود هم نگارش فیلمنامه، هم اجرا و در برخی موارد بازی را به عهده دارد. به همین دلیل به کیفیت بازی یک بازیگر آگاهی کامل دارد. این در حالی است که متاسفانه بسیاری از کارگردانها آنگونه که باید به کیفیت بازی اهمیت نمیدهند و اغلب به کیفیت قابی که برای تصویربرداری بستهاند، نگاه میکنند. در بسیاری از سریالهایی که ساخته میشود به دفعات دیدهام که چندین برداشت مختلف از یک پلان گرفته میشود تا نور، صدا و صحنه بینقص باشد، اما به بازی بازیگر حتی اگر بازی نادرستی را ارائه کرده باشد، توجه نمیکنند. در ساخت سریال ساختمان ۸۵ این مساله از نگاه فخیمزاده به هیچ عنوان دور نبود، چراکه او علاوه بر حساسیت برقابهایی که میبست به بازی بازیگر توجه ویژهای داشت و برای ارائه یک بازی درست وقت میگذاشت.