رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟

By registering with this blog you are also agreeing to receive email notifications for new posts but you can unsubscribe at anytime.


رمز عبور به ایمیل شما ارسال خواهد شد.


کانال رسمی سایت تفریحی

دکه سایت


نظر سنجی

نظرسنجی

به نظر شما کدام سریال امسال ماه رمضان بهتر است؟

Loading ... Loading ...

کلیپ روز




logo-samandehi

تصاویری از فرش قرمز اختصاصی برای بازیگران دیر رسیده در جشنواره فجر

عکس از جشن تولد ۳۸ سالگی آزاده صمدی

مصاحبه از زندگی شخصی امیرحسین مدرس و همسر دومش

عکس همسر آزاده نامداری و دخترش گندم

عکس جدید مهناز افشار و دخترش لینانا

نامه عسل پورحیدری در شبکه اجتماعی پس از خاکسپاری پدر

عکسی جالب از تینا آخوندتبار با دستکش بوکس در حال ورزش

تصاویر تبلیغاتی الیکا عبدالرزاقی و همسرش امین زندگانی

رتبه بدهید:

از کافی شاپ تا آشپزخانه

«سبک ترین مارلبروی هستی» نوشته نیلوفر عاکفیان، مجموعه ای است از ۱۴داستان کوتاه که انتشارات افراز آن را منتشر کرده است. مجموعه شامل داستان هایی اغلب کوتاه (و شاید بشود گفت بعضاً خیلی کوتاه) است.
فضا و درونمایه داستان ها اغلب شبیه هم است و می توان مجموعه را تجربه تازه ای در جریان داستان های شهری ارزیابی کرد که این سال ها بشدت رایج شده است. نویسنده البته سعی کرده است در طول نگارش به تجربه های شخصی خود برسد که داستان هایش را از انبوه آثار مشابه که این روزها می خوانیم متمایز کند، گرچه به نظر می رسد به دلایلی این فردیت هنوز شکل و قوام بایسته ای نیافته است.
● نمره قبولی در ارزش ادبی
داستان های سبک ترین مارلبروی هستی اغلب بازگویی تجربه های زیستی و دغدغه هایی است که یک زن تحصیلکرده روشنفکر طبقه متوسط شهری درگیر آن است. از این جنس داستان ها که درونمایه اصلی آن همین نگاه است، در سال های اخیر به شدت رواج یافته و رویکرد گسترده زنان به داستان نویسی و داستان خوانی در گرم کردن این بازار نقش عمده ای داشته است چرا که هم نویسندگان و هم خوانندگان، فضای داستان امروز را محل مناسبی برای بازگویی دغدغه های ذهنی و عاطفی و چالش هایی یافته اند که زنان با افزایش سطح سواد و مرتبه اجتماعی در یک جامعه مردسالار با آن دست به گریبان هستند.

«سبک ترین مارلبروی هستی» نوشته نیلوفر عاکفیان، مجموعه ای است از ۱۴داستان کوتاه که انتشارات افراز آن را منتشر کرده است. مجموعه شامل داستان هایی اغلب کوتاه (و شاید بشود گفت بعضاً خیلی کوتاه) است.
فضا و درونمایه داستان ها اغلب شبیه هم است و می توان مجموعه را تجربه تازه ای در جریان داستان های شهری ارزیابی کرد که این سال ها بشدت رایج شده است. نویسنده البته سعی کرده است در طول نگارش به تجربه های شخصی خود برسد که داستان هایش را از انبوه آثار مشابه که این روزها می خوانیم متمایز کند، گرچه به نظر می رسد به دلایلی این فردیت هنوز شکل و قوام بایسته ای نیافته است.
● نمره قبولی در ارزش ادبی
داستان های سبک ترین مارلبروی هستی اغلب بازگویی تجربه های زیستی و دغدغه هایی است که یک زن تحصیلکرده روشنفکر طبقه متوسط شهری درگیر آن است. از این جنس داستان ها که درونمایه اصلی آن همین نگاه است، در سال های اخیر به شدت رواج یافته و رویکرد گسترده زنان به داستان نویسی و داستان خوانی در گرم کردن این بازار نقش عمده ای داشته است چرا که هم نویسندگان و هم خوانندگان، فضای داستان امروز را محل مناسبی برای بازگویی دغدغه های ذهنی و عاطفی و چالش هایی یافته اند که زنان با افزایش سطح سواد و مرتبه اجتماعی در یک جامعه مردسالار با آن دست به گریبان هستند.
از این منظر این گونه داستان ها، کارکردی اجتماعی نیز دارند و می توانند به شفاف شدن بخش پنهان مانده ای از اندیشه های ابراز نشده طبقات اجتماعی میانه کمک کنند اما آن چه داستان را در درجه نخست سرپا نگه می دارد، ارزش ادبی اثر است و از این منظر داستان های عاکفیان نمره به نسبه قابل قبولی می گیرد.
● طرح ساده، درونمایه تکراری
نویسنده در این مجموعه عمده انرژی خود را بر ساخت و پرداخت جزئیات داستان متمرکز کرده است و اتفاقاً در برخی داستان ها، این نگاه جزئی نگر به کمک داستان آمده و کل اثر بر ساخت این جزئیات و پرداخت و نمایاندن آنها استوار شده است. در واقع همین کشف های کوچک است که خوانندگانی را که در فضای مشترکی با نویسنده و نویسندگانی مانند او زندگی می کنند به داستان هایی مانند این علاقه مند می کند.
اغلب داستان های سبک ترین مارلبروی هستی طرح ساده و درونمایه ای تکراری دارند. چیزی که داستان را برای مخاطب جذاب می کند، پیچیدگی شخصیت ها یا روابط میان آنها یا شیوه های خلاقانه روایت یا هرچیزی مانند آن نیست. در این مجموعه با توالی ماجراها یا ابهام در روایت یا صحنه پردازی های شگفت آور روبه رو نیستیم. داستان از همین زنان معمولی (یا حداکثر زنان طبقه اجتماعی میانه با سطح سواد و آگاهی های ادبی و هنری متوسط به بالا) سخن می گوید و پرداخت آن نیز روایت اغلب سر راست است و برای خوانندگان کمی علاقمند به ادبیات امروز قابل وصول. شاید دلیل اصلی خوشخوان بودن داستان های مجموعه نیز همین باشد.کتاب را می شود یک نفس خواند و برای خوانش های بعدی هم بهره هایی داشت. نویسنده نثر سالم اما ساده ای دارد، سادگی ملموسی که ممکن است سهل باشد اما لزوماً ممتنع نیست و چون داستان ها روایت پیچیده و طرح تودرتویی نیز ندارد بهره مندی گروه بیشتری از خوانندگان را موجب می شود.
● نثر پاکیزه
چیزی که داستان را سرپا نگه می دارد یکی نثر پاکیزه داستان نویس است و دیگری توجه او به بهره مندی هوشمندانه از کلیدهایی که در هر داستان به جای می گذارد تا نقش نشانه هایی را بازی کند که می تواند کارکردهای فرامتنی داشته باشد نظیر کارت ویزیت، رومیزی و صدای زنگ پیامک در تعدادی از داستان ها. اگرچه گاه این نشانه ها چنان به شکلی عریان در داستان ها مورد استفاده قرارگرفته اند که نقش نشانه ای خود را از دست داده اند و به صراحت پیام نویسنده را به مخاطب منتقل می کنند.
هرچه نویسنده ای چون عاکفیان، در پرداخت فضاهایی آشنا چون کافی شاپ، آشپزخانه و دفترکار مسلط است، داستان های او به هیچ فضای دیگری سر نمی زند. داستان های او در همین فضاهای محدود اسیر شده اند و این برای نویسنده ای که بر ابزارهای داستان نویسی مسلط است در بلند مدت ضعف به شمار می آید. خطر عمده ای که ممکن است نویسندگانی چون او را دچار ساده انگاری ناخواسته ای کند این است که بیرون کشیدن داستان از تجربه های شخصی یا فضاهای آشنای پیرامونی به بحران فقر تجربه زیستی در داستان امروز منجر شود که در جای خود مشکلی مهم است. نازل شدن داستان در حد بیان خاطرات، اگر به طیف قابل توجهی از داستان نویسان امروز ما گسترش یابد پس از مدتی شاهد خواهیم بود که همه در حال بازسازی فضاهایی آشنا هستیم که برای درصدی اندک از فارسی زبانان تجربه شده است. وقتی داستان در محدوده شهر، آن هم در محدوده آپارتمان ها، فضای داخل خودروها و کافی شاپ ها خلاصه شود، بخش بزرگی از لحظه های انسانی، درگیری های حسی و فکری و فضاهای رنگارنگ و تجربه های گوناگون فرمی و تکنیکی را از تجربه های داستان نویسی خود حذف کرده ایم.

تصاویر جدید بنیامین بهادری در کنار زن سال هند

تصاویر و حواشی حضور سحر قریشی و بازیگران در جشن پیراهن استقلال

عکسی جدید از آنا نعمتی و برادرش در رستوران

تصاویر جدید از هدیه تهرانی و مهران مدیری در سری جدید «قلب یخی»

عکس هایی از عروسی گلزار و النازشاکردوست در یک فیلم عروسی

دو عکس متفاوت الناز شاکردوست با عروسک گوفی و در آمبولانس

تصاویر نرگس محمدی به همراه مادرش در کنسرت موسیقی

تصاویری از حضور هنرمندان در کنسرت بابک جهانبخش

تبلیغ فروشگاهی

مطالب مرتبط با این موضوع

اجباری اجباری، ایمیل شما هرگز منتشر نخواهد شد