رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟

By registering with this blog you are also agreeing to receive email notifications for new posts but you can unsubscribe at anytime.


رمز عبور به ایمیل شما ارسال خواهد شد.


کانال رسمی سایت تفریحی

دکه سایت


نظر سنجی

نظرسنجی

به نظر شما کدام سریال امسال ماه رمضان بهتر است؟

Loading ... Loading ...

کلیپ روز




logo-samandehi

تصاویری از فرش قرمز اختصاصی برای بازیگران دیر رسیده در جشنواره فجر

عکس از جشن تولد ۳۸ سالگی آزاده صمدی

مصاحبه از زندگی شخصی امیرحسین مدرس و همسر دومش

عکس همسر آزاده نامداری و دخترش گندم

عکس جدید مهناز افشار و دخترش لینانا

نامه عسل پورحیدری در شبکه اجتماعی پس از خاکسپاری پدر

عکسی جالب از تینا آخوندتبار با دستکش بوکس در حال ورزش

تصاویر تبلیغاتی الیکا عبدالرزاقی و همسرش امین زندگانی

رتبه بدهید:

از اتاقداری ایرانی تا هتل داری مدرن

این روزها سفر کردن سخت است. مشکل اول پول توی جیب است. یعنی اگر اقتصاد سفر لنگ بزند یا باید از خیر آن گذشت یا سطح توقع و خواسته ها را تا آنجا که ممکن است کم کرد. اگر وضع اقتصاد سفر روبه راه باشد، آن وقت است که خدمات سفر اهمیت پیدا می کند. یعنی اگر با ماشین چند ده میلیونی سفر کنی و تصمیم بگیری در هتل ساکن شوی، بعداز کلی نقره داغ شدن متوجه می شوی به قدر پولی که می دهی خدمات نمی گیری. اینجاست که معلوم می شود مشکل جایی است که پول آن را حل نمی کند و تازه به این فکر می افتی که هتل در ایران به کدام از دو مفهوم نزدیک تر است. اقامتگاه لوکس و شیک با ستاره های متعدد یا ساختمانی عادی و کم امکانات که صرفا نام هتل و ستاره هایش را یدک می کشد.

● صنعت هتلداری یا اتاقداری؟

هتلداری در کشور ما تفاوت های چشمگیری با سایر کشورهای دنیا دارد. مهمترین این تفاوتها محدودیت های قانونی و شرعی است از این رو درآمد هتل ها در ایران تکیه بسیار زیادی بردرآمد حاصل از فروش اتاقها دارد. اولین سوالی که دراین رابطه مطرح می شود، این است که آیا هتلداری در ایران به معنی واقعی یک صنعت است؟ اصغر ژیان دربندی کارشناس و متخصص هتلداری دراین باره می گوید: «وقتی از هتلداری صحبت می شود از آن به عنوان یک صنعت یاد می کنند. اما زمانی که قرار است به این صنعت وام های دولتی اعطا شود، ناگهان به کاری خدماتی تبدیل می شود.» بسیاری از هتلداران و کارشناسان نیز معتقدند صنعتی به نام هتلداری در ایران وجود ندارد. آنان می گویند: هتلداری در ایران مفهوم اتاقداری دارد و از آنجا که هزینه های هتل ها از این طریق تامین می شود، قیمت آن روز به روز بالاتر می رود.به همین دلیل است که بسته سفر به ایران از تمام کشورهای همسایه گران تر است.

دراین باره ایمان زارع نیا، مدیرعامل هتل های بین المللی پاسارگاد می گوید: درحال حاضر بسته سفر به ایران برای یک هفته و ۸ روز اقامت بیش از ۷۵۰ یورواست که ۲۰ درصد گران تر از سایر تورهای خارجی است. او معتقد است با هزینه ای که درحال حاضر باید برای یک هتل داخلی پرداخت، می توان به هتل های خارج کشور رفت و امکانات بیشتری گرفت. نوع پذیرایی، خدمت رسانی، ظاهر هتل و همه امکانات را می توان با کیفیت بهتر و هزینه مشابه هتل های داخلی در خارج کشور به دست آورد.

درحال حاضر هزینه ای که یک خانواده ایرانی برای اقامت در هتل ۴ ستاره می کند، بیشتر از هزینه اقامت در هتل کشوری مانند ترکیه است. این را یک کارشناس هتلداری می گوید. وی ادامه می دهد:به همین دلیل است که ایرانیان سفر خارجی را به سفرهای داخلی ترجیح می دهند. وی می افزاید: بررسی تلاش کشورهای همسایه برای جذب مسافران ایرانی و اشتیاق ایرانیان برای استفاده از تورهای گردشگری ارزان و مناسب خارجی این واقعیت را نشان می دهد که ایران در مقابل کشورهای همسایه خود به همین دلایل گردشگرفرست است. درحالی که ظرفیت های بسیار بیشتری برای جذب گردشگر در داخل کشور وجود دارد.

از سوی دیگر زیاد شدن عرضه، نشانه بالا رفتن تقاضاست. بنابراین افزایش تعداد تورهای مسافرتی به خارج کشور و ارزانی تورهای گردشگری نسبت به سفرهای داخلی نشان دهنده اشتیاق مردم برای رفتن به یک سفر خارجی است.

● چرا هتل های ایران گرانترند؟

گردشگران خارجی در ایران معمولاً از دو چیز تعجب می کنند. ارز انی حمل و نقل و گرانی هتل. اما چرا هتل های ایرانی نه کیفیت برخی هتل های خارجی را دارند و نه ارزانی آنها را؟ در بندی می گوید: درست است هتل های ایران گران هستند، اما فراموش نکنیم که تنها مدت کوتاهی از سال مسافر دارند. به همین دلیل مجبورند قیمت را زمانی که گردشگر زیاد است، بالا ببرند تا حقشان را بگیرند بقیه ایام سال قیمت هتل ها با تخفیف همراه است. اما در ایام تعطیلی که گردشگر زیاد است، تخفیف نمی دهند تا ضررهای خود را جبران کنند و برای باقی سال خود را سر پا نگه دارند.

یک کارشناس هتل داری نیز موضوع را از زوایه دیگری نگاه می کند. او می گوید:« هتل ها گران هستند، چون هزینه های آنان بسیار زیاد است. هزینه دستمزد، بیمه و نگهداری سرسام آور است. آنها چاره ای ندارند جز اینکه کرایه اتاقهای خود را بالا ببرند. از طرفی مردم هم توانایی این را ندارند که با این هزینه های بالا به هتل بروند این وظیفه دولت است، طوری برنامه ریزی کند که همه اقشار بتوانند از هتل ها استفاده کنند و هتلداران هم متضرر نشوند.»

وی می افزاید: «صنعت هتلداری به چند عامل مهم برای رشد رونق خود نیاز دارد یکی اسکان سرمایه گذاری و وجود تسهیلات است. همچنین حمایت های قانونی وجود تسهیلات و وام هایی با سود پایین می تواند کشور را در مسیر رقابت با سایر کشورها در جذب سرمایه گذاری امیدوار کند.» معافیت های مالیات و حذف سایر عوارض از دیگر موارد است. این کارشناس وضعیت سیاسی، اقتصادی و امنیتی جامعه را نیز از عوامل مهم دیگر می داند و می افزاید: وجود امنیت و ثبات سیاسی در کشور و حتی منطقه باعث پایداری و رشد روز افزون این صنعت خواهد شد. و برعکس بروز جنگ و ناامنی حتی در کشورهای همسایه رکود این صنعت را در کشور به دنبال خواهد داشت.

● هتلداری به سبک ایرانی

هتل شکل پیشرفته ای از همان کاروانسرها و مهمانخانه هایی است که به واسطه مهمان نوازی ایرانی ها در دوران صفویه ساخته شده بود و بسیاری هم قدمت آن را منسوب به عصر هخامنشیان می دانند. اما در حال حاضر این هتلداری ماست که باید با کسب ستاره های جور واجور خود را با استانداردهای اروپایی و غربی منطبق کند. اما برای اهدای این ستاره ها به سر در یک هتل چقدر با استانداردهای جهانی همسو و همراهیم؟

«ما در ایران اگر بخواهیم خودمان را با هتل های اروپایی یا حتی برخی کشورهای همسایه قیاس کنیم، باید بگوییم اصلاً چیزی به عنوان هتل نداریم.» این را یکی از مدرسان هتلداری می گوید. وی می افزاید: ایران به عنوان یک کشور اسلامی در روند هتلداری با سایر کشورها قابل قیاس نیست و تقسیم بندی آن براساس ستاره ها معتبر نمی باشد. برای مثال یک هتل ۵ ستاره هتلی ملی محسوب می شود و توریست های خارجی انتظار دارند دریک هتل مجلل اقامت داشته باشند .اما وقتی دراین هتل اقامت می کنند، متوجه می شوند که چنین نیست. اما این تنها تفاوت هتل های ایران با نمونه خارجی آن نیست. نابرابری هزینه ها و خدمات یکی از بزرگ ترین مشکلات این روزهای هتلداری درایران است و ماجرای هزینه های هتل درایران مانند سایر موارد با آمارها و اظهارنظرات ضد و نقیضی دست و پنجه نرم می کند.

درهمه جای دنیا برای اهدای ستاره به یک هتل تعداد زیادی کارشناس تصمیم می گیرند. اما آیا چنین تیم بزرگی درکشور ما هم وجود دارد یا به گفته بسیاری از منتقدان این ستاره ها دوستانه توزیع می شود؟

یک کارشناس هتلداری دراین باره می گوید:« بحث ستاره ها را با دیدن هتل های کیش بهتر می توان درک کرد. گردشگران پول هنگفتی برای اقامت در هتل های ۴ یا ۵ ستاره می دهند. درحالی که مسئول پذیرش آنها برخورد درستی با مسافر ندارد و چه رسد به امکانات و کیفیت اتاقها و غذاها .«در بندی» نیز با بیان اینکه در دنیا استانداردهایی برای هتل ها اعلام نمی شود،معتقد است ستاره ها درجیب مقامات هستند و مطابق استانداردهایی که خود می دانند و تعریف می کنند، اعطا می شوند.

زارع نیا مدیر عامل هتل های بین المللی پاسارگاد نیز نظر دیگری دارد او می گوید: تعداد ستاره ها برای گردشگران اروپایی مطرح نیست و می افزاید: اغلب گردشگرانی که ایران را به عنوان مقصد خود انتخاب می کند، فرهنگی هستند و آنچه برایشان اهمیت دارد، نحوه ارائه خدمات و برخورد پرسنل است. از این رو اغلب این گردشگران ترجیح می دهند درخانه ها وحتی کاروانسراهای تاریخی که خدمات خوبی ارائه می دهند اقامت کنند تا هتل های ۴یا ۵ ستاره.

● جای خالی ابتکار

سال ۸۸ و ۸۹ برهه زمان چندان مناسبی برای هتلداران نبود چرا که ضریب اشغال عمومی هتل ها به استناد آمار اشغال هتل های کشور از ۵۰درصد فراترنرفت.

کارشناسان، بحران اقتصادی و رکود صنعت گردشگری درجهان، فضای داخلی و سوانح متعدد هوایی کشور درسال گذشته را از مهمترین دلایل خالی ماندن هتل های ایران می دانند.

دربندی، کارشناس هتلداری با تایید دلایل یاد شده برای پایین آمدن ضریب اشغال هتل ها می گوید: بحران اقتصادی نه تنها ایران که تمام کشورهای توریست پذیر جهان را تحت الشعاع قرارداده است، اما هتل های موفق دراین شرایط اقدام به ارائه خدمات جنبی و بسته های ویژه ای کردند تا ضرر ناشی از کاهش مشتری خود را به حداقل برسانند. این درحالی است که درایران نه تنها هتلداران ابتکاری برای ارائه خدمات خاص به خرج نمی دهند. که روز به روز درآمدهای جنبی خود را محدود شده و از دست رفته تر می بینند.

● باغهای شخصی رقبای جدید

توسعه و تجهیز خانه های شخصی در اغلب شهرهای مسافرپذیر این واحدهای اقامتی رقیبی جدی برای هتل ها به ویژه درفصل پیک مسافر چون نوروز به حساب می آیند. امتیاز ویژه این خانه ها ارزانی آنهاست که موهبت آن گردشگر را به سوی خود می خوانند. دیگر رقیب هتل های کشور خانه های تاریخی تجهیز شده ای است که به واسطه خدمات متفاوت خود بخش دیگری از گردشگران را تبدیل به مشتری ثابت کرده اند.

حال درشرایطی که با کاهش توریست ورودی مواجه ایم و واحدهای اقامتی متعدد با خدمات متفاوت و قیمت های نازل شرایط کار را برای هتلداران مشکل کرده اند. برگزاری مراسم و مجالس از ظرفیت های هتل هاست که آن هم در رقابت با باغ ها و خانه های شخصی، از چرخه درآمدی دور مانده است.

اصغر ژیان دربندی دراین باره می گوید: برگزاری مراسم و مجالس، ظرفیت درآمدی بزرگی برای هتل ها محسوب می شود که می توانند در زمان رکود گردشگری و نبود مشتری هتلدار را از بحران مالی خارج کند. هتلدار این امکان را دارد که رستوران یا سالن های هتل خود را مهیای برگزاری مراسم کرده و با ارائه بسته های قیمتی مناسب هتل خود را در برهه کم مسافری نیز پویا نگه دارد.

وی افزود: اما این امکان برای هتلداران به حداقل ممکن کاهش یافته است. شاید مهمترین عامل محرومیت هتل ها از این ظرفیت درآمدی بزرگ تجهیز باغ های شخصی برای مراسم و مجالس باشند. این باغ ها امکانات و خدمات مطلوبی را با قیمتی به نسبت پایین تر از هتل ها ارائه می دهند. از این رو با اقبال مواجه شده اند.

تصاویر جدید بنیامین بهادری در کنار زن سال هند

تصاویر و حواشی حضور سحر قریشی و بازیگران در جشن پیراهن استقلال

عکسی جدید از آنا نعمتی و برادرش در رستوران

تصاویر جدید از هدیه تهرانی و مهران مدیری در سری جدید «قلب یخی»

عکس هایی از عروسی گلزار و النازشاکردوست در یک فیلم عروسی

دو عکس متفاوت الناز شاکردوست با عروسک گوفی و در آمبولانس

تصاویر نرگس محمدی به همراه مادرش در کنسرت موسیقی

تصاویری از حضور هنرمندان در کنسرت بابک جهانبخش

تبلیغ فروشگاهی

مطالب مرتبط با این موضوع

اجباری اجباری، ایمیل شما هرگز منتشر نخواهد شد