رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟

By registering with this blog you are also agreeing to receive email notifications for new posts but you can unsubscribe at anytime.


رمز عبور به ایمیل شما ارسال خواهد شد.


کانال رسمی سایت تفریحی

دکه سایت


نظر سنجی

نظرسنجی

به نظر شما کدام سریال امسال ماه رمضان بهتر است؟

Loading ... Loading ...

کلیپ روز




logo-samandehi

تصاویری از فرش قرمز اختصاصی برای بازیگران دیر رسیده در جشنواره فجر

عکس از جشن تولد ۳۸ سالگی آزاده صمدی

مصاحبه از زندگی شخصی امیرحسین مدرس و همسر دومش

عکس همسر آزاده نامداری و دخترش گندم

عکس جدید مهناز افشار و دخترش لینانا

نامه عسل پورحیدری در شبکه اجتماعی پس از خاکسپاری پدر

عکسی جالب از تینا آخوندتبار با دستکش بوکس در حال ورزش

تصاویر تبلیغاتی الیکا عبدالرزاقی و همسرش امین زندگانی

رتبه بدهید:

احساس جرقه‌ در چشم مهمترین علامت جداشدگی شبکیه است

پژمان بختیاری در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی فارس افزود: پرده شبکیه داخلی‌ترین لایه کره چشم است که کار اصلی آن با توجه به حضور سلول‌های حساس به نور در این پرده، درک نور است و پس از تابش نور به چشم و تمرکز آن بر روی شبکیه چشم این سلول‌ها نور را به پیام‌‌های عصبی تبدیل کرده و از طریق راه‌های عصبی به مغز می‌رساند که در این زمان شخص احساس دیدن می‌کند.
وی افزود: بیماری‌های مختلفی از جمله جداشدگی شبکیه می‌تواند این پرده را متاثر کند البته قسمت عمده‌ای از این بیماری‌ها قابل پیشگیری است.

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: احساس جرقه‌ در چشم یا مگس‌پران مهمترین علامت جداشدگی یا پارگی شبکیه است و باید با مشاهده آن به سرعت به پزشک مراجعه کرد.





پژمان بختیاری در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی فارس افزود: پرده شبکیه داخلی‌ترین لایه کره چشم است که کار اصلی آن با توجه به حضور سلول‌های حساس به نور در این پرده، درک نور است و پس از تابش نور به چشم و تمرکز آن بر روی شبکیه چشم این سلول‌ها نور را به پیام‌‌های عصبی تبدیل کرده و از طریق راه‌های عصبی به مغز می‌رساند که در این زمان شخص احساس دیدن می‌کند.
وی افزود: بیماری‌های مختلفی از جمله جداشدگی شبکیه می‌تواند این پرده را متاثر کند البته قسمت عمده‌ای از این بیماری‌ها قابل پیشگیری است.
بختیاری با اشاره به انواع جداشدگی پرده شبکیه چشم تصریح کرد: جداشدگی یا پارگی شبکیه ۳ نوع مختلف دارد. ایجاد سوراخ و پارگی در شبکیه، کشیدگی شبکیه و جمع شدن مایع زیر شبکیه اتفاق می‌افتد که نوع آخر به دلیل ایجاد آن توسط تومورها از ۲ نوع دیگر قابل پیشگیری‌تر است.
این فوق تخصص چشم پزشکی یادآور شد: در بین ۲ نوع دیگر، نوع ایجاد سوراخ و پارگی شبکیه چشم بسیار شایع‌تر است که از مهمترین دلایل ایجاد آن ضربه‌ها هستند لذا باید بعد از هر ضربه به سرعت به چشم‌پزشک مراجعه کرد چرا که درمان یک سوراخ در شبکیه بسیار راحت‌تر از درمان جدا شدگی کل شبکیه است.
وی افزود: دلیل دیگر ایجاد پارگی شبکیه نوع اول، جدا شدن مایع ژل مانند زجاجیه داخل چشم است که با افزایش زمان و گذشت سن ممکن است از لایه پشتی خود که شبکیه است جدا شود.
بختیاری اضافه کرد: این نوع پارگی شبکیه در افرادی که نزدیک بینی بالایی دارند شیوع بیشتری دارد ولی امکان بروز این بیماری در افرادی که شماره‌های چشم منفی بالاتر از ۶ – دارند و افرادی که سابقه خانوادگی این بیماری را دارند نیز وجود دارد.
وی با اشاره به نوع سوم یعنی کشیدگی شبکیه چشم تصریح کرد: این نوع از پارگی شبکیه چشم به علت‌های مختلفی از جمله رشد عروق نابجا در سطح شبکیه چشم و انقباض آن به وجود می‌آید که موجب کشش شده و شبکیه را از جا می‌کند.
بختیاری ادامه داد: شایعترین بیماری که می‌تواند موجب این نوع بیماری شبکیه شود دیابت است که عروق را متاثر کرده و یکسری نواحی را دچار کاهش اکسیژن کرده و موجب می‌شود بافت‌ها و رگ‌های جدیدی داخل چشم ایجاد شود که به دنبال انقباض این بافت جدید ممکن است این بافت لایه زیرین خود را که شبکیه است با خود بکشاند و موجب جدایی شبکیه شود.
این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران اضافه کرد: اگر دیابتی‌ها هیچ علامتی از علامت‌های پارگی شبکیه چشم نداشته باشند نیز باید به طور منظم به چشم پزشک مراجعه کنند که به محض ورود اولین علائم درمان انجام شود.
وی درباره درمان این عارضه گفت: در مراحل ساده‌تر که سوراخ با پارگی کوچکی در شبکیه ایجاد شده است با لیزر کردن دور آن یا روش کرایو (یخ زدن) بهبود حاصل می‌شود اما در موارد شدید‌تر تنها راه درمان جراحی است که به کمک آن لایه شبکیه به جای اصلی خود می‌چسبد.
بختیاری تصریح کرد: سلول‌های حساس به نور که در شبکیه چشم قرار دارند و کار ارسال پیام عصبی به قسمت بینایی مغز را بر عهده دارند از بافت زیرین خود یعنی مشیمیه تغذیه می‌کنند که در نتیجه جدایی شبکیه از این بافت، کمبود اکسیژن برای این سولهای حساس ایجاد می‌شود لذا هر چه زمان از جداشدگی شبکیه بگذرد احتمال آسیب بیشتر است.
بختیاری خاطرنشان کرد: یک دهم درصد افراد جامعه به جداشدگی شبکیه مبتلا هستند و به خاطر ساختمان چشم و خطرات موجود، ابتلای آن در سنین پائین نادر است اما نوزادانی که با وزن زیر ۵/۱ کیلوگرم به دنیا می‌‌آیند باید حتماً از نظر بینایی بررسی شود.
وی با اشاره به اینکه این بیماری به جنس ندارد اضافه کرد: پس از عمل جراحی معاینات منظم و پیگیر باید ادامه یابد.

تصاویر جدید بنیامین بهادری در کنار زن سال هند

تصاویر و حواشی حضور سحر قریشی و بازیگران در جشن پیراهن استقلال

عکسی جدید از آنا نعمتی و برادرش در رستوران

تصاویر جدید از هدیه تهرانی و مهران مدیری در سری جدید «قلب یخی»

عکس هایی از عروسی گلزار و النازشاکردوست در یک فیلم عروسی

دو عکس متفاوت الناز شاکردوست با عروسک گوفی و در آمبولانس

تصاویر نرگس محمدی به همراه مادرش در کنسرت موسیقی

تصاویری از حضور هنرمندان در کنسرت بابک جهانبخش

تبلیغ فروشگاهی

مطالب مرتبط با این موضوع

اجباری اجباری، ایمیل شما هرگز منتشر نخواهد شد