رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟

By registering with this blog you are also agreeing to receive email notifications for new posts but you can unsubscribe at anytime.


رمز عبور به ایمیل شما ارسال خواهد شد.


کانال رسمی سایت تفریحی

دکه سایت


نظر سنجی

نظرسنجی

به نظر شما کدام سریال امسال ماه رمضان بهتر است؟

Loading ... Loading ...

کلیپ روز




logo-samandehi

تصاویری از فرش قرمز اختصاصی برای بازیگران دیر رسیده در جشنواره فجر

عکس از جشن تولد ۳۸ سالگی آزاده صمدی

مصاحبه از زندگی شخصی امیرحسین مدرس و همسر دومش

عکس همسر آزاده نامداری و دخترش گندم

عکس جدید مهناز افشار و دخترش لینانا

نامه عسل پورحیدری در شبکه اجتماعی پس از خاکسپاری پدر

عکسی جالب از تینا آخوندتبار با دستکش بوکس در حال ورزش

تصاویر تبلیغاتی الیکا عبدالرزاقی و همسرش امین زندگانی

رتبه بدهید:

آیا در آخرت تکامل انسان به درجات عالیتر وجود دارد؟

پیش به سوی آخرت…این سؤال حاوی دو نکته است: اول این که آیا نجات از دوزخ به معنای تکامل است؟ دوم این که در بهشت ازدرجه‏ای به درجه بالاتری رفتن، تکامل محسوب می‏شود؟راجع به سؤال اول باید گفت: اصولاً معنای نجات از دوزخ تکامل نیست. نظیر این که به کسی گفته شود:
رتبه شما چنین است، به شرط این که این جریمه را بپردازید. در این جا پرداختن آن جریمه، به خاطر تخلّفی که کرده است،تکامل محسوب نمی‏شود. رتبه‏اش تعیین شده، ولی بر اثر سنگی که خودش بر سر راه انداخته باید از آن مانع عبور کند تا به رتبه و جایگاهی که شایسته آن است نائل آید و به عبارت دیگر رتبه چنین شخصی در قیامت، تعیین شده و آن عبارت است از این که جایگاهش فلان مرتبه از بهشت برین با اعراف است (به خاطر اعمال نیک و ایمان او)؛ به انضمام عذاب دوزخ در مدت مقرر (به خاطر گناهان و تخلفاتی که مرتکب شده است). و اما نکته دوم: در این راستا سه نظریه مطرح است:
الف) به طور کلی تکاملی وجود ندارد و هر چه هست تجلّی کمالات گذشته است و چیزی بر کمال انسان افزوده نمی‏شود.
ب ) تکامل ادامه دارد، ولی این تکامل بر اساس همان نهالی است که در دنیا غرس نموده و هم اکنون نیز به رشد خود ادامه می‏دهد؛ نه به این معنا که انسان کار جدیدی در بهشت برین انجام می‏دهد و تکامل پیدا می‏کند.
ج ) تکامل وجود دارد و هم بر اساس نهالی است که در دنیا غرس نموده و هم براساس عبادت یا تلاوتی است که احیانا در بهشت برین انجام خواهد داد.

پیش به سوی آخرت…این سؤال حاوی دو نکته است: اول این که آیا نجات از دوزخ به معنای تکامل است؟ دوم این که در بهشت ازدرجه‏ای به درجه بالاتری رفتن، تکامل محسوب می‏شود؟راجع به سؤال اول باید گفت: اصولاً معنای نجات از دوزخ تکامل نیست. نظیر این که به کسی گفته شود:
رتبه شما چنین است، به شرط این که این جریمه را بپردازید. در این جا پرداختن آن جریمه، به خاطر تخلّفی که کرده است،تکامل محسوب نمی‏شود. رتبه‏اش تعیین شده، ولی بر اثر سنگی که خودش بر سر راه انداخته باید از آن مانع عبور کند تا به رتبه و جایگاهی که شایسته آن است نائل آید و به عبارت دیگر رتبه چنین شخصی در قیامت، تعیین شده و آن عبارت است از این که جایگاهش فلان مرتبه از بهشت برین با اعراف است (به خاطر اعمال نیک و ایمان او)؛ به انضمام عذاب دوزخ در مدت مقرر (به خاطر گناهان و تخلفاتی که مرتکب شده است). و اما نکته دوم: در این راستا سه نظریه مطرح است:
الف) به طور کلی تکاملی وجود ندارد و هر چه هست تجلّی کمالات گذشته است و چیزی بر کمال انسان افزوده نمی‏شود.
ب ) تکامل ادامه دارد، ولی این تکامل بر اساس همان نهالی است که در دنیا غرس نموده و هم اکنون نیز به رشد خود ادامه می‏دهد؛ نه به این معنا که انسان کار جدیدی در بهشت برین انجام می‏دهد و تکامل پیدا می‏کند.
ج ) تکامل وجود دارد و هم بر اساس نهالی است که در دنیا غرس نموده و هم براساس عبادت یا تلاوتی است که احیانا در بهشت برین انجام خواهد داد.
به نظر ما دیدگاه سوم صحیح است. حال به عنوان نمونه و با اختصار به برخی از متون اسلامی و آیات در این زمینه اشاره می‏شود: اما برخی از آیات: یا ایها الانسان انک کادح الی ربک کدحا فملاقیه ای انسان! تو پیوسته به سوی پروردگارت در تلاش و تکاپو هستی، پس او را ملاقات خواهی کرد( سوره انشقاق، آیه ۶). یا الیه المصیر»، «ان الی ربک الرجعی مصیر و بازگشت انسان به سوی خداست(مائده، آیه ۱۸ و علق، آیه ۸).
پس خدای سبحان کمال بی‏نهایت است و انسان به سوی او رهنمون است و دلیلی وجود ندارد که این سیر تکاملی در قیامت متوقف شود.
و اما برخی از احادیث: مفضل بن عمر از امام صادق(ع) نقل می‏کند که فرمودند: علیکم بتلاوه القرآن فانّ درجات الجنّه علی عدد آیات القرآن فاذا کان یوم‏القیامه یقال لقاری القرآن اقرأ وارق فکلّما قرأ آیه رقی درجه ؛ بر شما باد به تلاوت قرآن، همانا که درجات بهشت بر اساس آیات قرآن است بنابراین در قیامت به قاری قرآن گفته می‏شود: بخوان و بالا برو. پس هرگاه آیه‏ای قرائت کند، درجه‏ای فراتر خواهد رفت(بحار الانوار، ج ۸، ص ۱۸۶).
ظاهر این روایت این است که قاری قرآن با تلاوت قرآن در قیامت، پیوسته به درجه بالاتری ارتقا می‏یابد و هم چنین در حدیثی از نبی اکرم(ص) می‏خوانیم که فرمود: والّذی انزل الکتاب علی محمد(ص) ان اهل الجنّه لیزدادون جمالاً وحُسنا کما یزدادون فی الدّنیا قباحهً و هرما ؛ سوگند به خدایی که قرآن را بر محمد(ص) نازل کرده است، اهل بهشت پیوسته برجمال و زیبایی‏شان افزوده می‏شود؛ همان گونه که در دنیا زشتی و پیری آنها افزایش می‏یافت{M، (علم الیقین، ج ۲، ص ۱۰۳۰). اینحدیث نیز نشانگر تکامل تدریجی بهشتیان است، گرچه تنها اشاره‏ای به جنبه‏های جسمانی دارد، ولی مسلما به طریق اولی جنبه‏های روحانی را نیز در بر می‏گیرد.
در خاتمه به این حدیث نیز توجه کنید که حضرت صادق(ع) می‏فرماید: قال‏اللّه‏ تبارک و تعالی: یا عبادی الصدیقین تنعموا بعبادتی فی الدّنیا فانکم تتنعمون بها فی الاخره ؛ ای بندگان من! به عبادت من در دنیا متنعم گشته و لذت ببرید که در نتیجه،در آخرت نیز بدان متنعم خواهید شد. آن گاه علامه مجلسی(ره) در شرح این روایت می‏فرماید: «صدیقین از عبادت پروردگار خویش بیش از هر چز دیگر لذت خواهند برد. بنابراین آنها در بهشت به ذکر الهی و عبادت او مشغول خواهند شد؛ البته نه از روی تکلیف، بلکه به خاطر لذت و تنعم آن»، (بحارالانوار، ج ۸، ص ۱۵۵) و هیچ منافاتی وجودندارد که عبادت از روی تکلیف نباشد اما توأم بالذات و تکامل باشد.
منبع: ایپرسش
تبیان

تصاویر جدید بنیامین بهادری در کنار زن سال هند

تصاویر و حواشی حضور سحر قریشی و بازیگران در جشن پیراهن استقلال

عکسی جدید از آنا نعمتی و برادرش در رستوران

تصاویر جدید از هدیه تهرانی و مهران مدیری در سری جدید «قلب یخی»

عکس هایی از عروسی گلزار و النازشاکردوست در یک فیلم عروسی

دو عکس متفاوت الناز شاکردوست با عروسک گوفی و در آمبولانس

تصاویر نرگس محمدی به همراه مادرش در کنسرت موسیقی

تصاویری از حضور هنرمندان در کنسرت بابک جهانبخش

تبلیغ فروشگاهی

مطالب مرتبط با این موضوع

اجباری اجباری، ایمیل شما هرگز منتشر نخواهد شد