رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟

By registering with this blog you are also agreeing to receive email notifications for new posts but you can unsubscribe at anytime.


رمز عبور به ایمیل شما ارسال خواهد شد.


کانال رسمی سایت تفریحی

دکه سایت


نظر سنجی

نظرسنجی

به نظر شما کدام سریال امسال ماه رمضان بهتر است؟

Loading ... Loading ...

کلیپ روز




logo-samandehi

تصاویری از فرش قرمز اختصاصی برای بازیگران دیر رسیده در جشنواره فجر

عکس از جشن تولد ۳۸ سالگی آزاده صمدی

مصاحبه از زندگی شخصی امیرحسین مدرس و همسر دومش

عکس همسر آزاده نامداری و دخترش گندم

عکس جدید مهناز افشار و دخترش لینانا

نامه عسل پورحیدری در شبکه اجتماعی پس از خاکسپاری پدر

عکسی جالب از تینا آخوندتبار با دستکش بوکس در حال ورزش

تصاویر تبلیغاتی الیکا عبدالرزاقی و همسرش امین زندگانی

رتبه بدهید:

آشنایی با جزیره ی تنب بزرگ

جزیره ی تنب بزرگ

بسیاری از افراد هستند که با بیشتر نواحی ایران ناآشنا هستند به عنوان مثال اگر پرسیده شود که «داشلی برون»کجاست، خیلی از افراد نمی دانند.یا اینکه وقتی از آب وهوا و جاذبه های گردشگری نواحی دور ایران پرسیده می شود، از کمتر کسی پاسخ کامل خواهیم شنید.زمانی که ما از کشور خود خبر نداریم و نمی دانیم که مثلا در استان خراسان جنوبی چه اقوامی و با چه سنت ها و آداب و رسومی زندگی می کنند یا اینکه فلان شهر در کدام ناحیه از ایران قرار دارد به طور مسلمان بیگانگان هم سوء استفاده کرده و ادعای مالکیت بخشی از خاک ما را می کنند.همان گونه که نمونه بارز این گستاخی را در رابطه با جزایر سه گانه خلیج فارس می بینیم.بیشتر افراد در رابطه با این سه جزیره تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی اطلاعاتی ندارند و فقط نام آن را شنیده اند.جزیره تنب بزرگ اگرچه یک جزیره دورافتاده و از نظر سکونت شرایط نامناسبی دارد ولی همان شرایط سخت و متروکه بودن آن بسیار جذاب خواهد بود رای کسانی که می خواهند خود را آماده و سازگار با شرایط سخت زندگی کنند.و نیز برای پژوهش های علمی یکی از مناطق بکر و جالب است.چند سال پیش زمانی که برای مطالعه روی جانواران جزیره به تنب بزرگ و تنب کوچک سفر کردم، به مدت یک هفته در جزیره تنب بزرگ اقامت داشتم.این جزیره آن قدر برای من جذاب بود که بر خلاف آن چه برخی عقیده دارند که این جزیره هیچ جذابیتی وجود ندارد و مانند جهنم است، به موارد علمی بسیار جالبی برخوردم.

در ادامه با استناد به کتاب «جزیره بوموسی و جزایر تنب بزرگ و کوچک»نوشته آقای ایرج افشار سیستانی و بر اساس مشاهداتی که در آن جزیره شده است به معرفی این جزیره پرداخته ایم

● ویژگی های جغرافیایی

جزیره تنب بزرگ از جزایر خلیج فارس و از توابع استان هرمزگان و شهرستان ابوموسی است.این جزیره با مساحتی حدود ۱۱ کیلومتر مربع در جنوب غربی قشم قرار دارد و از نظر مختصات جغرافیایی بین ۱۵ ۲۶ و ۱۹ ۲۶ عرض شمالی و ۱۶ ۵۵ و ۱۹ ۵۵ طول شرقی واقع شده است.ازطرف شمال به جزیره قشم، از غرب به جزیره تب کوچک، از جنوب به جزیره ابوموسی و از شرق به کشور عمان محدود است.فاصله جزیره تنب بزرگ تا جزیره قشم حدود ۳۲ کیلومتر و تا جزیره تنب کوچک ۱۴ کیلومتر و تا بندرعباس ۱۸۰ کیلومتر است.شکل این جزیره دایره ای و قطر آن حدود ۵ کیلومتر است.

جزیره تتب بزرگ شن زار و خشک بوده که بخش جنوبی آن هموار و در بخش شمال غربی تپه ای است.مرتفع ترین نقطه این جزیره ۵۳ متر ارتفاع دارد.مناسب ترین محل برای لنگرگاه در بخش جنوبی و در کناره شرقی آن است.ساحل شرقی جزیره بیشتر دارای صخره های کوتاه است..

● آب و هوا

جزیره تنب بزرگ دارای اقلیم گرم و مرطوب است که هوای آن رطوبت به نسبت بالایی دارد و میانگین حداکثر رطوبت به ۸۰ تا ۸۲ درصد در تابستان می رسد.دمای هوای جزیره در تابستان بین ۲۴ تا ۴۴ درجه و در زمستان بین ۱۰ تا ۲۴ درجه سانتیگراد تغییر می کند.میزان بارندگی اندک و توزیع فصلی آن نیز نامناسب است.بیشتر بارش در فصل زمستان یعنی در ماه های دی تا اسفند صورت می گیرد.

● وجه تسمیه

تنب یا تمب واژه ی فارسی دری یا تنگستانی (فارسی جنوب)به معنی تپه یا پشته و تل است.در قدیم در این جزیره مارهای سمی فراوانی وجود داشت و به همین دلیل در برخی منابع آن را تنب مار یا تل مار می نامند.

در لنگه و بوشهر برخی از روستاها را تنب می نامند.دریانوردان محلی به گویش خودشان این جزیره را تمب گپ به معنی تنب بزرگ می نامند.

● پیشینه تاریخی

پس از جدایی نافرجام بحرین از ایران و تسلط انگلستان بر جزایر سه گانه خلیج فارس، با بازپس گیری جزیره ابوموسی سرانجام ایران دو جزیره تنب بزرگ و تنب کوچک را پس از ۸۰ سال که در اشغال انگلیسی ها بود، در ۹ آذر ۱۳۵۰ هجری شمسی از آنها پس گرفت.

● زمین شناسی

جزیره تنب بزرگ منشأ نمکی دارد یعنی در اثر بالا آمدن گنبدهای نمکی به وجود آمده است که آب دریا با فعالیت های شیمیایی و مکانیکی و جنس رسوبات برجاگذاشته از خود مناظر و اشکال دیدنی فراوانی را در جزیره پدید آورده است که به دلیل نمکی بودن جزیره و خاصیت انحلالی ان این مناظر از تنوع بیشتری برخوردارند.

● پوشش گیاهی

این جزیره از نظر پوشش گیاهی بسیار فقیر است.گیاهان موجود در جزیره از انواع گیاهان شورپسند هستند مانند درختان لور(انجیرهندی)، تمر، کرت، مغیر، گز و غیره که از میان آنها انجیر هندی درخت فراوان این جزیره است.

● تنوع جانوری

در آب های پیرامون جزیره انواع ماهی های خوراکی مانند سنگسر، شیر، حلوا، قباد، خارو، نعیم، سرخو، شوریده و ماهی غیرخوراکی مانند اره ماهی، لقمه ماهی، اسب ماهی، مار ماهی و بسیاری دیگر از انواع ماهی ها یافت می شود.همچنین کوسه، دلفین، ماهی مرکب، لاک پشت دریایی، انواع خرچنگ دریازی و نرمتنان دیده می شود.

از پرندگان این جزیره می توان انواع کاکایی، دم سرخ معمولی، بلبل خرما، پرستو، قمری خانگی، گنجشک خانگی، کبوتر چاهی، اگرت سفید و دیگر پرندگان را نام برد.پستانداران این جزیره بیشتر شامل جوندگان مانند موش خانگی، موش سیاه، موش انباری، خرگوش وحشی و …است.

از خزندگان جزیره می توان به مارهای سمی مانند افعی شاخدار، مار جعفری که بسیار فراوان است اشاره کرد.از سوسماران انواع جکو، اسکینک، آگاما و نیز بزمجه را می توان نام برد.عقرب در این جزیره زیاد بوده و به ویژه دوگونه عقرب از دو جنس مزبوتوس و آندروکتونوس که به فراوانی دیده می شوند.

● دیگر ویژگی ها

جزیره تنب بزگر دارای یک باند فرودگاه برای هواپیماهای ملخی کوچ است.یک اسکله در شرق جزیره دارد که برای پهلوگرفتن لنج ها و قایق های کوچک است.شیلات یک تأسیسات سردخانه ای در این جزیره دارد.این جزیره همچنین دارای یک مدرسه، فرووشگاه، دو مسجد، یک پادگان کوچک نیروی دریایی و تعدادی خیابان کوچک است.یک فانوس دریایی در شمال غربی جزیره نصب شده است که حدود ۲۰ متر ارتفاع دارد.

این جزیره دارای جمعیت اندک است که از اهالی بندرلنگه و نیز عرب های قبیله بنی یاس دبی هستند.ساکنین جزیره از طریق ماهیگیری، صید مروارید و مختصری هم از زراعت و باغداری امرار معاش می کنند.باغ های میوه و نخلستان هم در غرب جزیره به چشم می خورد.

جزیره تنب بزرگ یک پایگاه مهم از نظر استراتژی و دفاعی برای ایران به شمار می رود.

تصاویر جدید بنیامین بهادری در کنار زن سال هند

تصاویر و حواشی حضور سحر قریشی و بازیگران در جشن پیراهن استقلال

عکسی جدید از آنا نعمتی و برادرش در رستوران

تصاویر جدید از هدیه تهرانی و مهران مدیری در سری جدید «قلب یخی»

عکس هایی از عروسی گلزار و النازشاکردوست در یک فیلم عروسی

دو عکس متفاوت الناز شاکردوست با عروسک گوفی و در آمبولانس

تصاویر نرگس محمدی به همراه مادرش در کنسرت موسیقی

تصاویری از حضور هنرمندان در کنسرت بابک جهانبخش

تبلیغ فروشگاهی

مطالب مرتبط با این موضوع

اجباری اجباری، ایمیل شما هرگز منتشر نخواهد شد