گفتوگو با گلاب آدینه به بهانه بازی در نمایش «خردهخانوم»
این روزها نمایش «خرده خانوم» اولین اثر کیومرث پوراحمد، در تماشاخانه ایرانشهر، اجراهای پایانی خود را پشت سر میگذارد. نمایشی که شاید بتوان گفت که نام کارگردان و بازی گلاب آدینه، تنها دلیل حضور مخاطب در سالن نمایش بود وگرنه بهنظر میرسد نشستن روی صندلی آن هم بهمدت یکساعت و ۵۰ دقیقه برای دیدن تئاتری که شروع آن با نمایش بخشی طولانی از صحنه ترور ناصرالدین شاه در حرم عبدالعظیم از سریال «سلطان صاحبقران» (۱۳۵۴) به کارگردانی زندهیاد علی حاتمی است کمی خارج از حوصله تماشاگر است. پربیراه نیست اگر بگوییم جذا
شما در جایی گفته بودید که سعی میکنید تمامی نمایشهایی که روی صحنه است را ببینید. نمیدانم با توجه به مشغلهای که دارید تا چه اندازه توانستید به تماشای تئاتر بنشینید اما این پرسش را میخواستم مطرح کنم که این نمایش «خردهخانوم» برای شما چه جایگاهی داشته که حاضر شدید در آن بازی کنید؟
منظورتان از «متفاوت بودن» چیست؟
اینکه یک زن نقش سیاه را بازی میکند؟ نزی که در کلام شما هست و البته شیوه بازی، قش «سیاه» را تداعی میکند.
این نمایش «خردهخانوم» نام دارد و انتظار میرود تا نقش «خرده خانوم» پررنگتر باشد اما آنچه روی صحنه نمایش میبینیم حضور پررنگ شماست.
نقش شما در نمایشنامه هم همین اندازه پرقدرت بوده یا بهدلیل دانش و تجربه شما در بازیگری است که «خرده خانوم» در حاشیه قرار گرفته؟
آیا دوست نداشتید در کنار افراد شناختهشدهتری که پیش از این هم سابقه همکاری با آنها را داشتید، بازی میکردید؟
اما شاید تماشاگران قدیمی تئاتر علاقهمند باشند تا در کنار شما، چهرههای آشناتری را ببینند.
آقای پوراحمد در جایی گفته بودند که این شانس من بود که خانم گلاب آدینه به مجموعه بازیگران نمایش «خرده خانوم» پیوست. شما این همکاری را چطور ارزیابی میکنید؟
آیا بداههسازی هم در این کار نقشی داشت؟
این پذیرفته شدن صرفا از سوی کارگردان بود یا با نویسنده هم همفکری میشد؟
نویسنده مخالفتی نداشت؟
بازخورد این نمایش چطور بود؟ آیا نقد منفی یا مثبتی از سوی مخاطبان یا همکاران خود داشتید؟
به عنوان مشاور کارگردان، آیا مواردی پیش میآمد که نظر شما و کارگردان در مورد بازی «ددهخانوم» متفاوت باشد؟
بسیاری از اهالی تئاتر گلایه میکنند که توجهی به آنها نمیشود. شما به عنوان کسی که در عرصههای مختلف فعالیت داشتید، وضعیت تئاتر و تئاتریها را چطور میبینید؟
این روزها بحث تئاتر خصوصی بسیار داغ است. شما سال گذشته هم در نمایش «خانمچه مهتابی» به کارگردانی هادی مرزبان حضور داشتید. بهعنوان بازیگری که هم در تئاتر دولتی کار کرده و هم در بخش خصوصی فعالیت داشته،آیا تفاوتی را احساس کردید؟
پیشنهاد جدیدی دارید؟