مهدی ماهانی : از بازی در برابر نیکی کریمی بسیار آموختم
گفتگو با مهدی ماهانی درباره شایعاتی است که پیرامون حضور وی در «خیابان بیست و چهارم» مطرح شده بود ضمن اینکه وی درباره ایفای نقش در برابر بازیگرانی نظیر نیکی کریمی و جمشید هاشمپور هم سخن گفته است.
واکنش عمومی مخاطبان نسبت به کار را چطور دیدهاید؟ آیا اصلا همراه با مخاطبان عام به تماشای فیلم نشستهاید؟
از همان زمان نمایش در جشنواره، فیلم را همراه با مخاطبان دیدم و در اغلب موارد حس کردم که راضی از سالن سینما خارج شدند. البته منکر ضعفهای فیلم نیستم اما «خیابان بیست و چهارم» حداقل این مزیت را دارد که به مانند بسیاری از آثار جنایی ایران ماهیتی شعارگونه ندارد.
ببینم، آیا فیلم نسبت به نسخهای که در جشنواره روی پرده رفت، هیچ تغییر قابل ملاحظهای داشت؟
بله، یک سری سکانسها حذف شد تا جریان داستانی فیلم روانتر شود.
حجم این سکانسها چقدر بود؟
اگر اشتباه نکنم حدود ۴ تا ۵ دقیقه.
میتوانی به یکی از این سکانسهای حذف شده اشاره کنی؟
مثلا بارداری بازیگر زن اصلی داستان که شیلا خداداد نقشاش را ایفا کرده، حذف شد.
گفتگو با مهدی ماهانی درباره شایعاتی است که پیرامون حضور وی در «خیابان بیست و چهارم» مطرح شده بود ضمن اینکه وی درباره ایفای نقش در برابر بازیگرانی نظیر نیکی کریمی و جمشید هاشمپور هم سخن گفته است.
از همان زمان نمایش در جشنواره، فیلم را همراه با مخاطبان دیدم و در اغلب موارد حس کردم که راضی از سالن سینما خارج شدند. البته منکر ضعفهای فیلم نیستم اما «خیابان بیست و چهارم» حداقل این مزیت را دارد که به مانند بسیاری از آثار جنایی ایران ماهیتی شعارگونه ندارد.
بله، یک سری سکانسها حذف شد تا جریان داستانی فیلم روانتر شود.
اگر اشتباه نکنم حدود ۴ تا ۵ دقیقه.
مثلا بارداری بازیگر زن اصلی داستان که شیلا خداداد نقشاش را ایفا کرده، حذف شد.
این مساله صددرصد نادرست است. من در تولید این فیلم هیچ نقشی نداشتم و متاسفم که چنین شایعاتی درباره من ساخته شده. سینمای ایران یک مشکل فرهنگی خاص دارد و آن هم اینکه تا بازیگری جوان از راه رسیده و بازی خوبی را در یک کار ارائه میدهد فورا بازار حواشی داغ میشود؛ اگر این بازیگر مرد باشد میگویند از طریق روابط فامیلی خاصی که داشته به سینما آمده و اگر هم زن باشد که متاسفانه ناپسندترین سوءتعبیرات درباره ارتباط این بازیگر با فلان بازیگر معروف به کار میرود. این روند، روند خوبی نیست و به عنوان کسی که سالها در سینما حضور داشتهام میگویم بسیاری از بازیگران جوان ایرانی صرفا با تکیه بر استعدادهای خودشان است که وارد سینما شده و به چهره هم تبدیل میشوند.
اینکه چیزی نیست. در تیزرهای تبلیغاتی مربوط به فیلم هفته اول اسم مرا در ردیف اول گذاشتند، هفته دوم، در ردیف سوم و هفته سوم، اسم من در ردیف آخر بود!
باور کنید این مساله برایم هیچ اهمیتی نداشت چون هدفم تنها ارائه یک بازی متفاوت و اثرگذار بود و حواشی داستان برایم مهم نبود. حالا باز بگویید من سرمایهگذار فیلم بودم! اگر سرمایهگذار بودم نمیتوانستم در ساخت تیزر دخالت کنم؟! اما تنها دیدن فیلم برایم مهم است و خوشحالم که به نسبت امکانات موجود، مخاطبان از فیلم راضی بودهاند.
ببینید، حضور در سینما کار زیاد سختی نیست اما پذیرفتن مردم است که مهم است. این روزها هستند بسیاری که خود را بازیگر یا خواننده میدانند ولی حتی ده تا مخاطب خاص هم ندارند ولی هدف من از بازیگری ارائه نقشهای متفاوت و ارتباط با مخاطب است نه اینکه بازیگری را کانالی کنم برای ارضای کمبودهای درونی!
آمدهام که بمانم و خواهم ماند! با بازیهایم خواهم ماند و نه با حواشی پیرامونی. در طی این مسیر تمام تلاشم را میکنم تا نقشهای متفاوت را تجربه کنم حتی اگر برای یافتن این نوع نقشها مجبور شوم چند سالی خانهنشین باشم.
به صراحت میگویم خانم کریمی خیلی به من کمک کرد. یادم نمیرود شب قبل از شروع فیلمبرداری سکانسهای مشترک با کریمی بسیاری میگفتند که کریمی بازیگری نیست که به تو بازی دهد و کاری میکند که فقط و فقط خودش دیده شود اما نه تنها چنین اتفاقی رخ نداد که اتفاقا کریمی بیشتر از هر کس دیگری به من کمک کرد. کریمی با ایجاد یک فضای دوستانه کاری کرد که نه فقط سطح بازیگری سکانسهای دونفره بالا رفت بلکه کیفیت فیلم هم ارتقا یافت. به جز ایشان جمشید هاشمپور هم در این فیلم خیلی به من مشاوره داد.
همین طور است. ایشان به لحاظ اخلاقی یکی از حرفهای ترین هنرمندان ایرانی هستند. هاشمپور با دقت تمام بازی مرا چک کرده و سپس نظرات اصلاحی خود را برای رفع اشکال به من میگفت.
ببینید، فیلم، فیلم فرشید و خانوادهاش است و باقی کاراکترها فقط به عنوان مکمل داستان حضور دارند. اگر بنا بود توصیفی دقیق از بقیه شخصیتها داشته باشیم باید یک سریال چند اپیزودی تهیه میشد اما زمان فیلم محدود بود و در همین محدوده میبایست نکاتی خاص به مخاطب ارائه میشد.
تمام نقطهنظراتی که راجع به بازیام وجود دارد را میخوانم و در پیمودن مسیر سینماییام از آنها کمک میگیرم اما گاهی اوقات چیزهایی میشنوم که نه فقط نقد نیستند که حتی یک دیدگاه سینمایی هم به حساب نمیآیند. به عنوان مثال در یکی از نشستهای پرسش و پاسخ فیلم یکی از حضار از من پرسید، چرا بخچال در زیرزمین خانه واقع شده؟! خوب، معلوم است آن که این سوال را مطرح میکند یا اطلاعات سینمایی خاصی ندارد یا آن که قصد طنازی دارد.
بدون تعارف میگویم از بای بسما.. کارم نیاز دارم به اینکه دوستان دستم را بگیرند و به من کمک کنند. نظرات تمامی کارشناسان سینمایی هم برایم محترم است هرچند شاید برخی از آنها را هم قبول نداشته باشم. میخواهم در سینما بمانم و با ایفای کارکترهای مختلف، کیفیت بازیام را ارتقا دهم. من سینما را دوست دارم اما سودای دیده شدن ندارم و دوست دارم با هنرم به مخاطب چیزی اضافه کنم. میخواهم مدام با هنرم به مخاطب چیزی اضافه کنم برای همین است که کمکار و گزیدهکار هستم. من در سینما هیچ لابی خاصی نداشتم و لابیام فقط خدا است!