عکسهایی از لباسی بر علیه چشمچرانی!
فعالیتهای بهناز فرهی در سطح بینالمللی در ایالات متحده آمریکا، کانادا و چین به نمایش گذاشته شده و در چندین مجله و وبسایت معرفی شده است.
او چندین جایزه از جمله جایزه اول سازمان هنری جنبشی در سال ۲۰۱۳، جایزه اول بهترین کار دانشآموزان در کنفرانس ACADIA در سال ۲۰۱۴، و یک لوح افتخار با عنوان فراتر از برنده در غرفه نوآوری در بارسلونا سال ۲۰۱۵ دریافت کرده است. بهناز فرهی معمار و طراح تعاملی، به بررسی پتانسیل محیطهای تعاملی و ارتباط آنها با بدن انسان میپردازد. به طور خاص او علاقهمند به اجرای فنآوریهای در حال ظهور در هنر و معماری معاصر است. هدف او این است که به منظور افزایش ارتباط میان انسانها و محیط زندگی آنها، اصول طراحی-حرکت را با الهام از سیستمهای طبیعی اجرا کند. کار او درمعماری، مد، تولید افزودنی و فن آوری رباتیک کاربرد دارد.
اما تازهترین کاری که فرهی انجام داده و ما را بر آن داشته تا به آن بپردازیم، یک لباس عجیب است. شما تا به حال فکر کرده بودید میشود لباسی طراحی کرد برای مقابله با چشمچرانی؟ پس گزارش «مدآنلاین» را بخوانید تا بدانید که میشود!
شاید شما هم جوجه تیغی باشید!
احتمالا جوجه تیغیها را دیدهاید وقتی که احساس خطر میکنند. وقت خطر، آنها تیغهای خود را آماده جنگ میکنند! درباره ما نیز نوعی واکنش ترشحی به هنگام خطر صورت میگیرد. این پاسخهای طبیعی نه ارادی بلکه به صورت غریزی به محرکهای خارجی است. اما در مقایسه جوجه تیغی و انسان تحریک مورد اول بیشتر بوده بهگونهای که برآمدگیهای موجدار چشمگیری به روی عضلات جوجه تیغی شروع به حرکت میکند.
حالا میشود گفت لباسهای طراح و معمار ایرانی، بهناز فرهی که توسط چاپ سه بعدی ایجاد شدهاند از همین واکنش غیرارادی پوست حیوانات الهام گرفته شدهاند، به عبارتی دیگر تلفیقی از حرکت عضلات مو٬ پر٬ تیغ جوجه تیغی و پولک های ماهی ٬که در نتیجه یک سطح ناهمگن ایجاد میکند.
این قطعه لباسی که معمار و طراح تعاملی ایرانی طراحی کرده با دوربین حساس به خیره نگاه کردن انسان ساخته شده است. هنگامی که دوربین تشخیص دهد فردی در حال نگاه کردن به شما است، رشتههای روی لباس مانند یک شقایق دریایی تکان میخورند و حتی به شما امکان میدهند سن و جنس شخص را تخمین بزنید. بهناز فرهی در توضیح لباس متحرک و منعطف خود در رابطه با الهام از طبیعت گفته است: «پولک و فلس پوششدهنده بدن ماهی بسیار سخت است اما در زیر آن یک ساختار نرم و انعطاف پذیر وجود دارد که که اجازه حرکت و خم و راستشدن را به ماهی می دهد.» منعطفکردن طرح در چاپگر سه بعدی یک مشکل است که بهناز فرهی با چاپ در امتدادهای شیبدار طرح بر مشکل انعطافپذیری و دانسیتههای مختلف غلبه کرده است. درست مانند پوست حیوانات حرکت پوشاک را شاهد هستیم البته این بار حرکت توسط یک حافظه تحریککننده صورت میپذیرد. همچنین در جلوی لباس یک دوربین نصب شده است که حرکت چشم ناظر را دنبال کرده و بدان عکس العمل نشان می دهد.
فرهی در ادامه اضافه کرده که حرکت پوست طراحی شده نه از دیدگاه مورفولوژی بلکه از لحاظ رفتاری قابل ارزیابی است و این پاسخ به محرک های خارجی است که باعث زنده بودن آن میشود.
دکتر بهناز فرهی همچنین گفته لباس یکی از رابطهای مهم بین بدن ما و محیط اطراف ماست، پس مهم است که لباسی که میپوشیم، این که چه هستیم را تعریف کند.
دیگر نگران نگاههای دیگران نباشید
دیدهاید! وقتی یکی حسابی به شما و لباسهایتان زل میزند، احساس سوزنسوزنشدن میکنید؟ اگر این لباس سهبعدی طراح ایرانی به تولید انبوه برسد، این نگرانیتان هم رفع میشود.
هر وقت چنین لباسهایی بر اساس فناوریهای نو طراحی میشود مردم و فعالان مد تصور میکنند این لباسها زییایی لازم برای ورود به دنیای فشن را ندارند، اما دلیلی وجود ندارد که فکر کنیم این لباس نمیتواند زیبا و طبق مد باشد. عکسها را که تماشا کنید، متوجه منظورمان میشوید.