رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟

By registering with this blog you are also agreeing to receive email notifications for new posts but you can unsubscribe at anytime.


رمز عبور به ایمیل شما ارسال خواهد شد.


کانال رسمی سایت تفریحی

دکه سایت


نظر سنجی

نظرسنجی

به نظر شما کدام سریال امسال ماه رمضان بهتر است؟

Loading ... Loading ...

کلیپ روز




logo-samandehi

تصاویری از فرش قرمز اختصاصی برای بازیگران دیر رسیده در جشنواره فجر

عکس از جشن تولد ۳۸ سالگی آزاده صمدی

مصاحبه از زندگی شخصی امیرحسین مدرس و همسر دومش

عکس همسر آزاده نامداری و دخترش گندم

عکس جدید مهناز افشار و دخترش لینانا

نامه عسل پورحیدری در شبکه اجتماعی پس از خاکسپاری پدر

عکسی جالب از تینا آخوندتبار با دستکش بوکس در حال ورزش

تصاویر تبلیغاتی الیکا عبدالرزاقی و همسرش امین زندگانی

رتبه بدهید:

نگاهی به مجموعه تلویزیونی «پشت کو ه های بلند»

تاریخ ایران یکی از منابع غنی برای خلق انواع و اقسام آثار هنری و روایت های نمایشی و تصویری است که البته از این ذخیره فرهنگی در سینما و همچنین سریال های تلویزیونی کمتر بهره برداری شده است. مجموعه «پشت کوهای بلند» از معدود آثاری است که از این قابلیت استفاده کرده. کاری که شاید نتوان آن را یک أثر برجسته و جریان ساز در عرصه سریال سازی دانست ، اما از برخی جوانب حائز اهمیت است.

در میان خیل غالب سریال های شهری زده و شبه مدرن و آپارتمانی و روشنفکرنما که یا کمدی هایی کلیشه ای را به خورد مخاطب می دهند و یا رمانتیک های تلخ و زهرآگین و تفرقه آمیز را ، «پشت کوهای بلند» همچون یک هوای تازه در فضای رسانه ای تلویزیون می ماند.

قالب روایی آن از نمونه های کمیاب ، هم در سینما و هم در تلویزیون است ؛ گونه ای که می توان آن را کمدی تاریخی نام نهاد و حاصل تلفیق لحن طنزآمیز و فانتزیک با داستانی تاریخی است. تفاوت اصلی «پشت کوهای بلند» به کارگردانی امر الله احمدجو با دیگر آثاری که ملقب به تاریخی بودن هستند ، در این است که معمولا فیلم ها و سریال ها و به طور کلی روایات تاریخی بازنمودهایی از زمان ها و مقاطع و حوادث و آدم ها و جریان های واقعی هستند که در گذشته های دور یا نزدیک رخ داده اند. با این حال ، داستان این سریال کاملا تخیلی است و در واقع نمی توان چنین ماجرایی را در کتاب های تاریخ پیدا کرد. اما آنچه در آن دیده می شود شبیه به خیلی از واقعیت هایی است که در دوره های مختلف تاریخی برای بسیاری از پادشاهان و اطرافیان آن ها رخ داده است. بر اساس نشانه های موجود در کار می توان زمان آن را به حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ سال قبل تخمین زد. یعنی زمانی که رفته رفته تمدن ما از اوج به سوی نشیب میل پیدا می کند و به خاطر بی کفایتی شاهان و همچنین نفوذ بیگانگان استعمارگر رفته رفته رو به قهقرا می رود.

«پشت کوهای بلند» درواقع یک سفر به سرزمین تاریخ و فرهنگ و آداب و رسوم ایرانیان است. رنگین کمانی است از یک پهنه فرهنگی و اقلیمی وسیع به نام ایران با همه اقوام و جغرافیاها و اجزایش. معمولا در روایت های تاریخی ، تلخی ها و سیاهی ها غالب هستند. اما در این سریال زشتی ها و زیبایی های تاریخ ایران همراه و همنوا درآمده اند. به بیانی دیگر یک مینیاتور متحرک از روزگاران کهن و رسوم موجود در ایران زمین ترسیم شده است. دورانی که شاه و تلخک و وزیر و حاکم بر سر کار بودند. ماجرایی هم که در اغلب دوره ها و سلسله های حکومتی تسلسل داشت ، نقطه شروع ماجراها تعیین شده است ؛ تلاش یکی از دست نشانده های شاه برای به زیر کشیدن رئیس خود و برفرازی خودش!

برخلاف غالب سریال های تاریخی که به حاکمان یا بزرگان و صلحا محدود می مانند ، این بار زندگی روزمره مردم در روزگاران گذشته نیز دستمایه درام قرار گرفته است. به طوری که جزئیات بیشتری از شیوه زندگی ایرانی در صدها سال قبل دیده می شود. کار از روابط رسمی و اداری و مناسبتی فراتر رفته و به بازی ها و شوخی ها و رفت و آمدها و نشست و برخاست ها و بگو مگوها و گاه دست به یقه شدن ها و تفریحات و سایر آداب زندگی هم کشیده شده است.

سیاق کار بیش از تعریف روایت های خطی و پرکشمکش ، تعریف قصه هایی در قالب حکایت هایی تصویری است. یعنی در کنار موضوع اصلی که همان حضور سامشاه در بیابان و پی گرفتن زندگی شبانی و ماجراهای پیرامون آن است ، در هر قسمت یا هر دو قسمتی نیز یک موضوع خاص به نمایش در می آید.

یکی از ویژگی های خاص سریال «پشت کوهای بلند» زبان ادبی زیبای آن است. شخصیت های درون داستان سریال به زبانی قدیمی و محلی صحبت می کنند و این باعث شده که حال و هوای متفاوتی در این کار به ثمر بنشیند. البته زبان برخی از شخصیت ها خیلی هم واقعی نیست. مثل زبان محمود پاک نیت در نقش سامشاه که آمیخته ای از شیرازی و اصفهانی و لری و … است.

منبع اصلی شکل گیری اتفاقات و داستان ها در این سریال ، ضرب المثل ها و حکایت های قدیمی است. روایت هایی که با وجود زیبایی و شیرینی اما تقریبا از زندگی امروز ما خارج شده اند و کمتر به کار می روند. فیلم ها و سریال هایی مانند «پشت کوهای بلند» یک خوبی دارند و آن هم این است که باعث حفظ و معرفی دوباره ارزش ها و میراث فرهنگی سرزمین مان می شوند. نکته مهم این است که حفظ گذشته ضامن ساخت آینده است. یکی از ضعف های رسانه های تصویری ما انفصال میان آن ها با خاطره ها و حتی رویاها و تخیلات بومی و اقلیمی ماست. این گسست سبب تخریب هویت ملی و ناتوانی جامعه در تجسیم افق و چشم انداز آینده می شود. حداقل کارکرد آثاری چون «پشت کوهای بلند» یادآوری این میراث فرهنگی است.

استفاده از بازیگران توانمندی که البته طی سال های اخیر در سینما و تلویزیون مهجور مانده اند هم از نکته های جالب این سریال است. بازی گرفتن از کودکان در این گونه آثار کار دشواری است که کارگردان به خوبی از پس آن برآمده است. در کل همه نقش آفرینان از خردسالان گرفته تا کهن سالان خیلی طبیعی و ساده بازی کرده اند.

با این همه ، ضعف ارتباط سهل و ممتنع متن أثر با مخاطب ، یکی از ضعف های آن به شمار می رود. تماشاگر سریال هرچند در فضاسازی و قاب ها و تصاویر زیبا و چشم نواز و خاطر انگیز سریال جذب و غرق می شود ، اما از آنچه در این تصاویر می گذرد باز می ماند. داستان سریال چندان سر راست و قابل فهم نیست. به همین دلیل هم درک مضامین اخلاقی و پندآموز مستتر در این حکایت ها نیز برای مخاطب عام سیما دشوار و گاه غیرممکن است. بینندگان تلویزیون ، به ویژه در ساعات پایانی روز که زمان استراحت و آسودگی است ، علاقه چندانی به تماشای داستانی های پیچیده و سخت ندارند. روایت های سریال های تلویزیونی ضمن مستحکم و پاکیزگی و اصولی بودن ، باید ساده و روان باشند و بتوانند به سادگی ذهن مخاطب را با خود درگیر کنند. مهمی که در سریال «پشت کوهای بلند»چندان رعایت نشده است.

جای خالی حماسه ها و ایستادگی های ملی نیز در این أثر خالی است. مقاومت هایی که ایران را در برابر همه تجاوزات حفظ کرد و مایه افتخار ما تا ابد شدند که البته بسیاری از ما آگاهی و شناخت چندانی از بسیاری از این وقایع نداریم. این وظیفه رسانه ها و آثار فرهنگی است که مردم را با جنبش ها و نهضت های مقاومت مردمی در طول تاریخ آشنا کنند. اما در این سریال بیشتر بر حماقت ها متمرکز شده است. این درحالی است که در کنار بلاهت ها و حماقت های شاهان و حاکمان ، جوانمردی عیاران و پهلوانان و امثال دلیران تنگستان و بسیاری دیگر از عاشقان بی نام و نشان که خود را فدای سرزمین و ارزش های دینی و ملی در برابر هجوم و دست اندازی اجانب کردند خالی است. آنچه لازمه هر کار تاریخی است ، تزریق غرور ملی و روحیه حماسی به جامعه امروز ایران است. برای اینکه تلخی ها و ادبارهای گذشته تکرار نشوند و پیروزی های آینده جلای بیشتری یابند.

تصاویر جدید بنیامین بهادری در کنار زن سال هند

تصاویر و حواشی حضور سحر قریشی و بازیگران در جشن پیراهن استقلال

عکسی جدید از آنا نعمتی و برادرش در رستوران

تصاویر جدید از هدیه تهرانی و مهران مدیری در سری جدید «قلب یخی»

عکس هایی از عروسی گلزار و النازشاکردوست در یک فیلم عروسی

دو عکس متفاوت الناز شاکردوست با عروسک گوفی و در آمبولانس

تصاویر نرگس محمدی به همراه مادرش در کنسرت موسیقی

تصاویری از حضور هنرمندان در کنسرت بابک جهانبخش

تبلیغ فروشگاهی

مطالب مرتبط با این موضوع

اجباری اجباری، ایمیل شما هرگز منتشر نخواهد شد