نگاهی به انیمیشن خارجی «کانی کوچولو»
دنیای شاد حیوانات جنگل
انیمیشن «کانی کوچولو» با نام اصلی «Cannie The Cow» پویانمایی ساده ولی جذابی است که داستان کانی، گاو کوچکی را روایت میکند که هر بار با گشت و گذار در جنگل اتفاقات تازهای برایش میافتد. از ویژگیهای این مجموعه که هماکنون از گروه کودک و خردسال شبکه ۲ در حال پخش است میتوان به طراحی شخصیت آن اشاره کرد.
این شخصیتهای فوقالعاده فانتزی، پیچیدگی خاصی ندارند و به راحتی قابل درک هستند. حیوانات، شخصیتهای شکلدهنده این مجموعهاند و همه به صورت بامزهای طراحی شدهاند. خود شخصیت کانی طراحی جالبی دارد. شاخهای بالای سرش در مقابل شاخهای بزرگ پدر و مادرش کوچک مینماید تا نشاندهنده سن کم او باشد. دماغ بیضی شکل و بزرگش تضاد بانمکی با چشمهای گرد و کوچکش ایجاد کرده است و از همه جالبتر رنگ پوست کانی است که تفاوت بسیاری با واقعیت دارد. آبی، رنگ منتخب برای بدن اوست آن هم با لکههای سفید. این رنگآمیزی متفاوت و غیرواقعی در سراسر کار دیده میشود. مثلا درختان جنگل قرمز، زرد یا آبی هستند یا جوجهها پرهای سفید با ستارههای قرمز دارند.
رنگهای شاد و متفاوت در کنار پویایینماها انرژی و تحرک بسیاری به کار داده است. به عنوان نمونه در اکثر نماهای بیدیالوگ و لانگشات، حشره، پرنده یا حیوانی از جلوی کادر عبور میکند تا علاوه بر ایجاد تحرک لازم، ارزش بصری تصویر را نیز ارتقا داده و مانع از یکنواختی نما شود.
دنیای شاد حیوانات جنگل
انیمیشن «کانی کوچولو» با نام اصلی «Cannie The Cow» پویانمایی ساده ولی جذابی است که داستان کانی، گاو کوچکی را روایت میکند که هر بار با گشت و گذار در جنگل اتفاقات تازهای برایش میافتد. از ویژگیهای این مجموعه که هماکنون از گروه کودک و خردسال شبکه ۲ در حال پخش است میتوان به طراحی شخصیت آن اشاره کرد.
این شخصیتهای فوقالعاده فانتزی، پیچیدگی خاصی ندارند و به راحتی قابل درک هستند. حیوانات، شخصیتهای شکلدهنده این مجموعهاند و همه به صورت بامزهای طراحی شدهاند. خود شخصیت کانی طراحی جالبی دارد. شاخهای بالای سرش در مقابل شاخهای بزرگ پدر و مادرش کوچک مینماید تا نشاندهنده سن کم او باشد. دماغ بیضی شکل و بزرگش تضاد بانمکی با چشمهای گرد و کوچکش ایجاد کرده است و از همه جالبتر رنگ پوست کانی است که تفاوت بسیاری با واقعیت دارد. آبی، رنگ منتخب برای بدن اوست آن هم با لکههای سفید. این رنگآمیزی متفاوت و غیرواقعی در سراسر کار دیده میشود. مثلا درختان جنگل قرمز، زرد یا آبی هستند یا جوجهها پرهای سفید با ستارههای قرمز دارند.
رنگهای شاد و متفاوت در کنار پویایینماها انرژی و تحرک بسیاری به کار داده است. به عنوان نمونه در اکثر نماهای بیدیالوگ و لانگشات، حشره، پرنده یا حیوانی از جلوی کادر عبور میکند تا علاوه بر ایجاد تحرک لازم، ارزش بصری تصویر را نیز ارتقا داده و مانع از یکنواختی نما شود.
از لحاظ داستانپردازی و مضمون نیز کانی کوچولو ارزشمند و قابل بحث است. این مجموعه قصد دارد تا در هر قسمت به زبانی ساده اما دقیق، نکتهای را به مخاطب خود آموزش دهد. مثلا در یکی از قسمتهای آن با نام نوزادان کوچک به کودکان آموزش میدهد که نوزادان نیاز به مراقبت و توجه دارند و باید در کنار پدر و مادر خود بمانند و اینکه لاکپشتها و پرندگان، تخمگذارند و نوزادانشان از تخم بیرون میآیند. آموزش این نکته با سفر کانی آغاز میشود و مخاطب با همراه شدن با او و گشت و گذار در جنگل زیبا و خوش رنگ و لعاب، جوجههای کوچک گرسنه را میبیند که برای خوردن غذا سر و صدا میکنند یا اینکه لاکپشت کوچکی را میبیند که از تخم بیرون میآید. این سفر هیجانانگیز با برگشت کانی به خانهاش به پایان میرسد. علاوه بر دیالوگ شخصیتها، داستان از زبان راوی نیز روایت میشود. از این رو توضیح لازم داده شده و مخاطب خردسال به آسانی با داستان همراه میشود و آن را درک میکند. کودکان هنگام یادگیری اگر توان برقراری ارتباط با موضوع را نداشته باشند یا آن را نفهمند خسته و دلزده شده و حاضر به پیگیری موضوع نیستند و سازندگان انیمیشن کانی کوچولو با توجه به این مطلب در روایت داستان تدابیر لازم را اتخاذ کردهاند تا مانع از واپسزدگی اثر توسط مخاطب شوند.
کانی کوچولو در طراحی فضا و شخصیتپردازی نیز ویژگیهای مثبتی دارد. جنگلی که داستان در آن روایت میشود به صورت کاملا تخت طراحی شده است. این جنگل شباهت بسیاری به نقاشیهای کودکانه دارد. کوههای تپه مانند یکی پس از دیگری قرار گرفته و روی آنها درختان رنگارنگی دیده میشود. گلها، گیاهان، آبشار و سنگها همه ساده و در عین حال دوستداشتنی هستند. شخصیتهای مجموعه اغراقهای بامزهای دارند. مثلا زنبورهای چاقی که با بالهای کوچکشان براحتی پرواز میکنند یا سگی که پوزه و دماغش از تمام بدنش بزرگتر است.
ارزش خطی طرحها نکته جالبتوجه دیگری در این مجموعه است. پسزمینه یا پلان دوم تصویر زمانی که در نمای لانگشات دیده میشود و هیچ کدام از شخصیتها در آن حضور ندارند با خطوط ضخیمتر و پررنگتر دیده میشود اما زمانی که شخصیتها در کادر حضور دارند پس زمینه به صورت محو و کمرنگ درمیآید در حالی که شخصیتها در پلان اول با تاکید بیشتری قرار گرفتهاند. این گونه پرداختن به جزئیات در انیمیشن ساده و کوتاهی همچون کانی کوچولو قابل توجه و تحسین است و باعث موفقیت بصری مجموعه شده است.
یکی از نکات مربوط به کارگردانی مجموعه، توجه به عامل حرکت دوربین برای کمک به کادربندی نماهاست یعنی ترکیببندی عناصر موجود در تصویر یا همان میزانسن اثر فقط با حرکت پرسوناژها در تصویر بوجود نمیآید. حتی تغییر اندازه قاب تصویر صرفا متکی به انتقال بصری رایجی همچون برش (کات) هم نیست بلکه در مواردی دوربین جای خود را تغییر میدهد تا عنصری را که بتازگی وارد کادر شده در ترکیب مناسبی با دیگر عناصر تصویر قرار دهد. این توجه هوشمندانه تنها از یک کارگردان هنری با تجربه برمیآید و در مقابل، سادهترین روشی که پیش روی هر انیماتور تازهکاری هست و متاسفانه زیاد هم مورد استفاده قرار میگیرد ثابت نگه داشتن تصویر و به حرکت درآوردن شخصیتها از چپ و راست است به طوری که انگار مخاطب در یک سالن تئاتر نشسته و دارد ورود و خروج شخصیتها را از یک زاویه ثابت و تکراری تماشا میکند. از این قبیل جزئیپردازیهای بصری در کارگردانی مجموعه کانی کوچولو فراوان یافت میشود که در اینجا مجال اشاره به همه آنها نیست. همینقدر بگوییم که این مجموعه در عین سادگی طراحی و رنگ و تکنیک اجراییاش، از پیچیدگی و ظرافت هنری بالایی برخوردار است که در ظاهر به چشم نمیآید و همین دیده نشدن، خود یکی از وجوه مثبت کارگردانی این پویانمایی خارجی است.
کانی کوچولو از انیمه سادهای نیز برخوردار است. راه رفتن شخصیتها با حرکت پاها به جلو و عقب یا چپ و راست و پرواز پرندگان با حرکت بالها به بالا و پایین انجام شده است. همان طور که گفته شد شخصیتها به صورت تخت طراحی شدهاند. به عنوان مثال تمام اجزای صورت در همه زوایا از روبهرو دیده میشود یا پاها و دستها همه در کنار هم و در یک سطح قرار دارند. بنابراین انیمه یا پویانمایی ساده مجموعه کاملا متناسب با فضای آن است بخصوص که این حرکتهای ساده با افکتهای صوتی متفاوت و کمیک همراه است. از این رو تصاویر ارزش بصری خود را حفظ کرده و القای حرکت سادهای که در مجموعه به کار گرفته شده نه تنها آسیبی به نماها وارد نکرده بلکه باعث جذابیت و گیرایی تصاویر نیز شده است.
در اظهارنظرهای منتقدان خارجی درباره این اثر بر ویژگی جذابیت و آموزندگی اثر تاکید بخصوصی شده از جمله متن خودمانی و سادهای که «گریسزا» در این باره نوشته و در آن مدام بر عبارت «Really cute, fun, entertaining and educational show» تاکید کرده که به معنای «نمایشی بسیار جذاب، بامزه، سرگرمکننده و آموزنده» است. این منتقد، انیمیشن کانی کوچولو را به همه کسانی که فرزند خردسال دارند توصیه کرده و گفته است: «من تضمین میکنم که کودکانتان از تماشای این انیمیشن لذت خواهند برد.»
در مجموع میتوان گفت انیمیشن کانی کوچولو یک اثر موفق است که با شناخت دقیق از مخاطب خود، ساخته و پرداخته شده است. توجه به نیاز مخاطب خردسال، درک او و نزدیک شدن به تفکرات دنیای خردسالی از لوازم لاینفک در ساخت یک مجموعه پویانمایی آن هم با بار آموزشی برای خردسالان است. دنیای ساده و بیآلایش خردسالان سرشار از رنگ، تخیل و پرسش است. با کمی دقت در مجموعه کانی کوچولو میتوان دید که سازندگان این اثر تا حد بسیاری با دنیای مخاطب خود ارتباط برقرار کرده و نیازهای او را پاسخ گفتهاند.
آنها پس از ورود به دنیای خردسالان توانستهاند براحتی مطالب و نکات آموزشی خود را بازگو کنند و نیاز او به دانستن را به نوبه خود مرتفع سازند. اینها نکاتی است که مجموعه کانی کوچولو با دقت و وسواس از آن برای موفقیت خود استفاده کرده و میتوان گفت این مجموعه با اینکه ممکن است به مذاق هر مخاطبی خوش نیاید و عیب و نقصهایی در آن باشد اما در حد و اندازه خود دیدنی، قوی و خوشساخت است. انیمیشن کانی کوچولو به نویسندگی و کارگردانی «جوزپ ویسیانا» محصول مشترک کانادا و اسپانیاست که سال ۲۰۰۲ تولید شده است.