رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟

By registering with this blog you are also agreeing to receive email notifications for new posts but you can unsubscribe at anytime.


رمز عبور به ایمیل شما ارسال خواهد شد.


کانال رسمی سایت تفریحی

دکه سایت


نظر سنجی

نظرسنجی

به نظر شما کدام سریال امسال ماه رمضان بهتر است؟

Loading ... Loading ...

کلیپ روز




logo-samandehi

تصاویری از فرش قرمز اختصاصی برای بازیگران دیر رسیده در جشنواره فجر

عکس از جشن تولد ۳۸ سالگی آزاده صمدی

مصاحبه از زندگی شخصی امیرحسین مدرس و همسر دومش

عکس همسر آزاده نامداری و دخترش گندم

عکس جدید مهناز افشار و دخترش لینانا

نامه عسل پورحیدری در شبکه اجتماعی پس از خاکسپاری پدر

عکسی جالب از تینا آخوندتبار با دستکش بوکس در حال ورزش

تصاویر تبلیغاتی الیکا عبدالرزاقی و همسرش امین زندگانی

رتبه بدهید:

نوروز و سی روز حدیث

پیش از آغاز مطلب می بایستی به دو مقدمه توجه داشت:
۱- بر طبق نظر فقیهان بزرگ دین مقدس ما اسلام ، احکام متداول میان امت بر دو گونه است:
اول احکام تاسیسی است و شامل حکم هایی می شود که قانون گزاران اسلام وضع کرده و سابقه زمانی نداشته اند.
دوم : احکام امضایی و آن حکم ها و آداب و رسومی است که پیش از اسلام نیز در میان مردمانی اجرا می شده است ، پس قانون گزار مقدس ما آنها را تایید و امضا و بر جای خود ابقا فرموده آنها را داخل قوانین منزه اسلام کرده اند. نمونه احکام امضایی را می توان از احکام حج و عمره، زیارت خانه خدا در مکاه معظمه برشمرد، که پیش از ظهور دین مبین اسلام نیز در میان بسیاری از قبایل عرب، به چندین گونه و در چندین بتخانه در حجاز و نجد و یمن اجرا می گردیده است و  پیامبر مقدس ما آنها را با جرح و تعدیل بهبود بخشیده و ابقاء فرموده است.
۲- مقدمه دیگر آنکه طرح مساءل اجتماعی از طرف موالی برای حاکمان قدرتمند و متکبر عرب بسیار دشوار یا اصولا” غیر ممکن بود. از این رو دانشمندان موالی، ایرانی، دست به دامان امامان مقدس و مظلوم اهل بیت می زدند و ایشان که خود در خاندان علم و نبوت بودند مساءل طرح شده را با گشاده رویی مناسب تلقی کرده امضا می نموده در شمار احادیث فقهی در می آوردند.

پیش از آغاز مطلب می بایستی به دو مقدمه توجه داشت:
۱- بر طبق نظر فقیهان بزرگ دین مقدس ما اسلام ، احکام متداول میان امت بر دو گونه است:
اول احکام تاسیسی است و شامل حکم هایی می شود که قانون گزاران اسلام وضع کرده و سابقه زمانی نداشته اند.
دوم : احکام امضایی و آن حکم ها و آداب و رسومی است که پیش از اسلام نیز در میان مردمانی اجرا می شده است ، پس قانون گزار مقدس ما آنها را تایید و امضا و بر جای خود ابقا فرموده آنها را داخل قوانین منزه اسلام کرده اند. نمونه احکام امضایی را می توان از احکام حج و عمره، زیارت خانه خدا در مکاه معظمه برشمرد، که پیش از ظهور دین مبین اسلام نیز در میان بسیاری از قبایل عرب، به چندین گونه و در چندین بتخانه در حجاز و نجد و یمن اجرا می گردیده است و  پیامبر مقدس ما آنها را با جرح و تعدیل بهبود بخشیده و ابقاء فرموده است.
۲- مقدمه دیگر آنکه طرح مساءل اجتماعی از طرف موالی برای حاکمان قدرتمند و متکبر عرب بسیار دشوار یا اصولا” غیر ممکن بود. از این رو دانشمندان موالی، ایرانی، دست به دامان امامان مقدس و مظلوم اهل بیت می زدند و ایشان که خود در خاندان علم و نبوت بودند مساءل طرح شده را با گشاده رویی مناسب تلقی کرده امضا می نموده در شمار احادیث فقهی در می آوردند.
اینک، نظری به فعالیت های علمی موالی ایرانی در دو سده آغازین حکومت عرب بر ایران می اندازیم البته خواست من از فعالیت علمی، علم امروزین نیست، بلکه کوشش است که مردم ایران برای نگهبانی از آداب و سنن و رسوم نیاکان خودشان انجام می دادند. در این دوران برتری فرهنگی محکومان بر حاکمان آشکار بود پس اجازت دادند تا هر یک از موالی، دانش خود را به نام ارباب عرب خود پخش کنند. می توان از ژرمه بربری ( ۲۵۰۵ هـ. ق ) نام برد که بنده ابن عباس ( ۳-۶۸ هـ . ق ) بود، نیز از کیسان ایرانی ( ۱۰۰ هـ. ق ) که در خانه مختار ثقفی ( ۱-۶۷ هـ. ق ) بود و کنگر کابلی ( قرن اول ) که از یاران محمد حنیفه ( ۲۱ – ۸۱ هـ. ق ) بود یاد کرد ( ن، ک : مقالت ” جبر الامه ” ا زمنزوی مجله کاوه مونیخ شماره ۵۵ ص ۲۳-۲۵ سال ۱۳۵۳ خ )
معلی بن خنیس کیست؟
کشی م .( ۳۲۸ هـ.ق ) او را از یاران امام جعفر صادق ( ع ) یاد می کند. او گوید : سراقی رءیس شرطه مدینه زیر فرمان داوود بن علی والی نخستین حکومت عباسیان معلی را در مدینه کشته است.
و چون به گفته طبری داود بن علی پس از سه ماه حکومت بر مدینه در ربیع یک سال ۱۳۳ ق در گذشته است، پس باید معلی در همین سه ماه کشته شده باشد. او بنده بنی اسد و سپس بنده امام صادق ( ع ) شده و در مدینه دور از زن و فرزندش زندگی می کرد و بزاز بود. وی از دوری خانواده ناله داشت
اینک حدیث نوروز و سی روز :
علامه مجلسی ( ۱۰۳۷ –۱۱۱۰ هـ.ق) محمد باقر پسر محمد تقی شیخ الاسلام رسمی و در حقیقت رءیس دانشگاه روحانی اصفهان، در باب ۲۲ از کتاب ( سماء و عالم ) از ( بحار الانوار) مجلد ۵۹ ص ۹۱۴۳ چ آخوندی تهران ۱۳۸۶ ق ۱۹۶۷ م، حدیث را چنین می آورد: روایت با زنجیره پیوسته از معلی پسر خنیس است که گفت: روز نوروز من به خدمت امام صادق ( ع ) در آمدم، او فرمود: آیا این روز را می شناسی؟ من عرض کردم: این روزی است که ایرانیانش بزرگ می دارند و برای یکدیگر پیش کش برند. فرمود: به خانه کهن سال مکه سوگند که این رسمی دیرپا است که من تو را از آن آگاه می کنم. گفتم : … ای بزرگوار،دانستن این رسم نزد من با ارزش تر از زندگی دوستان و مرگ دشمنان است … فرمود: امروز روزی است که خداوند ( عهد ازل = پیمان جاودانه ) را با مردم ببست، روزی است کخ نخستین بار خورشید بدرخشید و با بوزید، و زمین لرزه پدپد آمد ، روزی است که کشتی نوح بر کوه جودی نشست روزی  است که جبرءیل بر پیامبر فرود آمد… روزی است که حضرت پیامبر علی را بر شانه بلند کرد تا بت های کعبه را سرنگون ساخت … روزی است که دستور داد مردم با علی بیعت کنند ( غدیر خم ) روزی است که مردم برای بار دوم پس از مرگ عثمان با علی بیعت کردند .. هیچ نوروزی نیست که ما منتظر فرج نباشیم … این روز را شما ( عرب ها ) فراموش کردید و ایرانیان آن را نگاه داشته اند من گفتم : بزرگوارا آیا شود که نام فارسی روزهای ماه را به من بیاموزی؟ او فرمود: این معلی این ها نام های باستانی برای روزها و ماه ها است. نزد گذشتگان هر ماه دارای سی روز بود نه کم می شد نه زیاد. سپس معلی نام هر یک از سی روز را با چند سطر از ویژگی های افسانه ای آنها یاد می نماید.
چون به تازگی جزوه ای به نام ( تعالیم مغان ) تالیف آر . سی و زنر،


ترجمه

دکتر فریدون بدره ای به دستم رسید که نام سی روز ماه در آن از متن پهلوی

ترجمه

شده بر آن شدم که در یک صفحه دو ستونی دو روایت پیش و پس از اسلام آن را بیاورم تا گوشه ای از کوشش های ارزشمند پدران ما، در سده آغازین اسلام، برای روشن و دلپذیر نمودن اسلام، از دجله تا سند روشن شود. سپس کتابنامه ای شامل بیش از پنجاه گفتار، رساله، کتابچه که درباره نوروز به خامه پدران ما نگاشته شده خواهد آمد. اینک نام روزها در تعالیم مغان و

توضیح

ات مرحوم مجلسی درباره هر یک:
 
خویشکاری سی روزه ماه
شماره
روز نام روز در تعالیم مغان           

توضیح

مجلسی
۱    هرمزد روز، می خور و خرم باش       خلقت آدم در این روز بوده است
۲    بهمن روز، جامه نو پوش              خلقت خوا در این روز بوده است
۳    اردیبهشت روز، به آتشگاه رو        نحس است، رانده شدن آدم از بهشت در این روز بود.
۴    شهریور روز ، شاد باش              هر کار نیکوست بجز سفر
۵    سپندارمذ روز، زمین خود را شخم بزن  روز فرشته موکل بر زمین است.
۶    خرداد روز، جوی بکن           روز فرشته کوهستان است
۷    امرداد روز، بوته و درخت بنشان         روز فرشته ارزاق است.
۸    دی به آذر روز، سر بشوی و ناخن و موی بپیرایروز دیبا روز نیکو است.
۹    آذر روز، به گردش رو، و نان مپز، که گناهی گران است      روز فرشته نگهبان دوزخ است.
۱۰   آبان روز، از آب پرهیز کن، و آزار به آبها مرسان   روز فرشته نگهبان دریا است .
۱۱   خور روز، کودک به دبیرستان فرست تا روز فرشته خورشید است.
دبیری و فرزانگی آموزند   
12   ماه روز شراب خور، به پرسش        روز فرشته ماه است
دوستان رو و از خدای ماه کامیابی بخواه
۱۳   تیر روز، فرزندان خویش به           روز فرشته ستارگان است.
آموختن تیر اندازی، کارزار، و اسب سواری فرست
۱۴   گوش روز، از اصطبل های خود         روز فرشته آدمی و حیوانات
     دیدن کن، و گاوانت را شخم زدن بیاموز
۱۵   دین به مهر روز، سر بشو، موی       فرشته بزرگ خدا
     و ناخن بپیرای، انگور از تاکها( بگزین )
     و به چرخشت کن تا ( شراب ) نیکو به دست آری
۱۶   مهر روز، اگر تو را از کسی ستم رسیده   روز فرشته مهربانی در سختی ها
     است در برابر مهر بایست و از او داوری
     بخواه، و در نزد او بلند زار کن          
17   سروش روز، از سروش مقدس       روز فرشته ویرانی ها
     رستگاری روان خویش بخواه
۱۸   رشن روز، زندگی به شادی گذار، و بهروز فرشته آتش
     نیکی و دینداری آنچه خواهی کن
۱۹   فروردین روز، سوگند مخور، و به      روز فرشته ارواح 
     فروهر پاکان ستایش ونیایش کن
     بشود که خشنودتر شوند
۲۰   بهرام روز، خانه پی افگن تا زود به      روز فرشته پیروزی و شکست
     فرجام رسد، و به نبرد و کارزار شو تا
     پیروز باز آیی
۲۱   رام روز، زن خویش فراخوان و کار        روز فرشته شادی
     رامش پیش گیر و شاد باش ، دادخواهیی
     پیش داوران بر تا پیروز باز آیی،
     یا براءت یابی
۲۲   باد ( وات ) روز، کار تازه به دست      روز فرشته بادها وابرهاست
     مگیر دی ( داذو ) به دین روز، هر کار
     خواهی
۲۳    کن، زن خانه آر، موی و ناخن       فرشته خواب و بیداری 
     بپیرای، و جامه پوش
۲۴   دین روز، خرفستر کش            روز فرشته کوشش و جنبش
۲۵   اردروز، هر چیز نو بخر و به خانه برروز فرشته دیوان و شیاطین
۲۶   اشتات روز، مادیان، گاوان و ستورانروزکار نیک است جزازدواج و سفر 
     خویش برگشن بیفکن، تا به تندرستی باز
     آیند ( شاید بار آورند )     
27   آسمان روز، به سفر دراز رو تا به        روز فرشته آسمان ها 
     درستی باز آیی
۲۸   زمداد روز ( زمیاد روز) دارو و مخورروز فرشته زمین و دادگستری
۲۹   مهر اسپند روز، جامه های           روز فرشته خرد و زمان 
     خویش درست کن، بدوز و بپوش و بر زن
     خویش درآی تا فرزندان نیک و تیزهوش زاید
۳۰   انغزان( انیران) روز، موی و ناخن بپیرای و زن به بستر بر تا فرزند نامدار برایت زاید
 
اقوال مختلف در نوروز
در زمان شاه سلیمان صفوی ( ۱۰۷۷۱۰۵ هـ.ق ) بحثی در تعیین روز نوروز در گرفته است آقر رضی قزوینی محمد پسر حسن ( ۱۰۹۶ ق) برای اولین بار رساله ای نوشت و در آن ادعا نمود که نوروز جلالی – خیامی که مطابق اول انتقال خورشید از برج حمل است درست نیست بلکه نوروز صحیح نوروز یزدگردی است که او در آن رساله حساب دقیق آن را معین کرده است. ( طبقات اعلام قرن ۱۱ص ۲۲۳- ۲۲۴ ) ( ذریعه ج ۲۴ ص ۳۸۳ ش ۲۰۵۸ )
و اما در مورد نوروز، در تقویم یزدگردی و خیامی
عید نوروز که امروز در ایران و افغانستان و در سه کردستان عراق، سوریه، ترکیه و کشورهای آسیای میانه متداول است، در اصطلاح نجومی نوروز جلالی یا خیامی شناخته می شود و در برابر نوروز یزد گردی است که بعدا” اشاره خواهیم کرد.
نوروز خیامی به فیلسوف بزرگ، ریاضی دان و منجم خیام نیشابوری م حدود ۵۱۵ ق / ۱۱۲۱ م نسبت دارد که آن را از یک، زیج استخراج نمود که برای ملکشاه سلجوقی ( زاده ۴۴۷ جلوس ۴۶۵ کشته ۴۸۵ ) تالیف کرده بود. ملکشاه تصمیم داشت تاریخ هجری شمسی نسبتا” کامل را جانشین تاریخ ناقص هجری قمری سازد تا از نامنظم بودن مالیات های کشاورزی جلوگیری شود. ولی کشته شدن ملشکاه در ۴۸۵ کار متوقف ساخت ابن اثیر در حوادث سال ۴۶۷ در کتاب ( کامل ) در تاریخ از همکاران خیام در کار بزرگ تبدیل تاریخ ناقص قمری به تاریخ نسبتا” کامل تر شمسی از دو تن به نام مظفر اسفزاری و میمون پسر نجیب و اسطی اهوازی نام می برد و گوید کار رصد ایشان تا کشته شدن ملکشاه ادامه داشت. زندگینامه ای کوتاه از این دو فیلسوف همکار خیام در آن امر مهم مظفر اسفزاری در تتمه صوان الحکمه ( بیهقی ۴۹۹- ۵۶۵ ق ) ( چ ع ص ۱۲۵ چ ف ص ۷۹ ) و میمون پسر نجیب نیز در همان کتاب ( چ ع ۱۰۵ چ ف ص ۶۲ ) و نیز در ( شهر زوری نزهه الارواح ص ۲۸۹ ) ثبت است.
مرحوم پدرم صاحب ذریعه بوالعباس لوکری م ۴۶۴ ق را نیز در انجمن زیج خیام شریک ، شمرده اند و اگر درست باشد باید گفت : لوکری سه سال پیش از پایان کار زیج در گذشته است ( تتمه صوان الحکمه چ ع ۱۲۶ پ ۸۰ )
علامه سید جلال تهرانی م ۱۳۵۸ خ در گاه نامه اش در سال ۱۳۱۱ خ خازنی عبدالرحمان فیلسوف منجم سده ۵ و ۶ را نیز در شمار اعضای انجمن تغییر تاریخ سال ۴۶۷ و همکار خیام دانسته است، لیکن چون خازنی در سال ۵۲۵ مولف بوده است دور می نماید که در ۴۶۷ عضو چنان انجمن باشد.
بیش از پنجاه رساله نوروزیه از سده ۳ تا دوران صفوی قرن ۱۱ باقی مانده که اختلاف میان دانشمندان در برتری نوروز خیامی یا نوروز یزد گردی را نشان می دهند .
قدیمی ترین نوروز نامه که اکنون می شناسم مجموعه ای است به شماره ۳۶۸۷ دانشگاه فهرست ج ۱۲ ص ۲۶۹۳ ) که در سال ۹۶۱ ق تالیف شده است. رساله دوم و سوم آن فارسی است و به حکیم ترمذی محمد بن علی در گذشته ۲۵۵ ق نسبت داده شده است که اگر درست باشد قدیمی ترین متن فارسی خواهد بود.
اختلاف نوروز خیامی با یزدگردی در چیست ؟
می دانیم سال شمسی ۳۶۵ روز+ ۲۴۲ هزارم یک روز است . حال اگر هر ماه را ۳۰ روز تمام فرض کنیم و پنج روز مانده را در پایان سال به نام ( پنجه دزدیده ) بیفزاییم به تقویم یزدگردی عمل کرده ایم که تا پایان دولت ساسانی بدان عمل می شد. چون پس از سقوط ساسانیان ، افزایش سالیانه ( پنجه دزدیده ) انجام نیافت سال شمسی متوقف ماند و سال یزدگردی که موبدان مخفیانه آن را به کار می بستند در هر سال پنج روز عقب تر از سال شمسی بود، لیکن باز هم پنج روز از سال قمری که خلیفگان به کار می بردند بهتر بود. از این روی متوکل با همه بدبینی که نسبت به ایرانیان داشت دستور داد تا جشن نوروز رسم پیشکش آوردن برای دربار احیا گردد و برای مالیات کشاورزان چهار فصل و ماه های شمسی زنده شود لیکن هنوز به درستی اجرا نشده بود که کشته شد و کارها متوقف بماند.
خیام با زیج یاد شده در بالا سال های هجری قمری را از آغاز هجرت تاسال ۴۶۷ ق / ۴۵۹ خ / ۱۰۷۴ م ( روز به روز با ۱۲ برج حمل – حوت ) که به سال ۱۳۰۴ خورشیدی ( فروردین تا اسفند ) نامیده شد، و با تصویب مجلس شواری آن سال قانونی گردید) تطبیق نمود. خیام بدین نتیجه رسید که روز ۲۰ شعبان ۴۶۹ ق تا یکم رمضان ۴۷۰ ق برابر مارس ۱۰۷۷ م تا ۲۱ مارس ۱۰۷۸ م سال ۴۵۷ خ هجری خورشیدی شد. از آن سال تا به سال ۱۳۰۴ خ که طبق قانون تصویب شده مجلس سال شمسی ( جلال خیامی) تاریخ رسمی کشورشناخته شد. یکی از ستون های تقویم های سالانه را که به تقویم رقومی معروف است اختصاص دادند. تاریخچه این گونه تقویم ها را در ذریعه ج ۴ : ۳۹۷ – ۴۰۳ و ج ۸ ص ۲۱۱-۲۲۵ و نسخه های کهن سال از آنها را در فهرست کتابخانه های سپهسالار و مجلس و دانشگاه می بینیم .

معلی بن خنیس

تصاویر جدید بنیامین بهادری در کنار زن سال هند

تصاویر و حواشی حضور سحر قریشی و بازیگران در جشن پیراهن استقلال

عکسی جدید از آنا نعمتی و برادرش در رستوران

تصاویر جدید از هدیه تهرانی و مهران مدیری در سری جدید «قلب یخی»

عکس هایی از عروسی گلزار و النازشاکردوست در یک فیلم عروسی

دو عکس متفاوت الناز شاکردوست با عروسک گوفی و در آمبولانس

تصاویر نرگس محمدی به همراه مادرش در کنسرت موسیقی

تصاویری از حضور هنرمندان در کنسرت بابک جهانبخش

تبلیغ فروشگاهی

مطالب مرتبط با این موضوع

اجباری اجباری، ایمیل شما هرگز منتشر نخواهد شد