معرفی برترین فیلمهای وسترن تاریخ سینما
به خاطر یک دوران باشکوه
ژانر «وسترن» در تاریخ سینما همواره از محبوبیت ویژهای برخوردار بوده است. عشق به سرزمین در قالب داستانهایی جذاب و «سرشار از زندگی»، نمایش اسطورهها و قهرمانان غرب، صحنههای هیجان انگیز و پرتحرک و سرانجام لوکیشنهای زیبا و نفسگیر این جایگاه را برای فیلم وسترن به ارمغان آورده اند.
از آغاز پیدایش سینما، فیلم وسترن دارای پایگاهی محکم و پراهمیت بوده است. یکی از مهمترین فیلمهای اولیه تاریخ سینما وسترن متمایزی است به نام «سرقت بزرگ قطار» که به سال ۱۹۰۳ ساخته شد.
اسب آهنین. «جان فورد» ۱۹۲۴-
دهه ۲۰ در دوران سینمای صامت، فیلمهای وسترن از محبوبیت زیادی برخوردار بودند. «جان فورد» یکی از کارگردانهای بزرگی بود که در این زمینه فعالیت داشت. «اسب آهنین» از معدود وسترنهای تاثیرگذار این دهه به شمار میآید. داستان اصلی فیلم درباره احداث بزرگترین خط آهن آمریکاست و در این حال رابطه عاشقانه «دیوی براندون» با دختر یکی از روسای راه آهن در پس زمینه روایت میشود. این اولین اثر مهم فورد است.
دلیجان. «جان فورد» ۱۹۳۹-
«دلیجان» یکی از آثار کلیدی ژانر وسترن است. فیلمی که سینمای وسترن را به پختگی رساند. مهمترین ویژگی «دلیجان» تحلیل شخصیتها و ظرایف روانکاوانه است، نکاتی که تا پیش از این مغفول مانده بود. فیلم روایتگر مسافرانی است که با یک «دلیجان» راهی سفر میشوند
به خاطر یک دوران باشکوه
ژانر «وسترن» در تاریخ سینما همواره از محبوبیت ویژهای برخوردار بوده است. عشق به سرزمین در قالب داستانهایی جذاب و «سرشار از زندگی»، نمایش اسطورهها و قهرمانان غرب، صحنههای هیجان انگیز و پرتحرک و سرانجام لوکیشنهای زیبا و نفسگیر این جایگاه را برای فیلم وسترن به ارمغان آورده اند.
از آغاز پیدایش سینما، فیلم وسترن دارای پایگاهی محکم و پراهمیت بوده است. یکی از مهمترین فیلمهای اولیه تاریخ سینما وسترن متمایزی است به نام «سرقت بزرگ قطار» که به سال ۱۹۰۳ ساخته شد.
اسب آهنین. «جان فورد» ۱۹۲۴-
دهه ۲۰ در دوران سینمای صامت، فیلمهای وسترن از محبوبیت زیادی برخوردار بودند. «جان فورد» یکی از کارگردانهای بزرگی بود که در این زمینه فعالیت داشت. «اسب آهنین» از معدود وسترنهای تاثیرگذار این دهه به شمار میآید. داستان اصلی فیلم درباره احداث بزرگترین خط آهن آمریکاست و در این حال رابطه عاشقانه «دیوی براندون» با دختر یکی از روسای راه آهن در پس زمینه روایت میشود. این اولین اثر مهم فورد است.
دلیجان. «جان فورد» ۱۹۳۹-
«دلیجان» یکی از آثار کلیدی ژانر وسترن است. فیلمی که سینمای وسترن را به پختگی رساند. مهمترین ویژگی «دلیجان» تحلیل شخصیتها و ظرایف روانکاوانه است، نکاتی که تا پیش از این مغفول مانده بود. فیلم روایتگر مسافرانی است که با یک «دلیجان» راهی سفر میشوند و در طول مسیر با خطراتی از جمله حمله سرخپوستها مواجه میشوند.
اهل غرب. «ویلیام وایلر» ۱۹۴۰-
از وسترنهای جذاب و تماشایی تاریخ سینما و دهه ۴۰ سینمای آمریکاست. کارگردانی سنجیده و ظریف «وایلر»، حضور دو شخصیت اصلی «گری کوپر» و «والتربرنان»، فیلمبرداری زیبای «گرگ تولند» و موسیقی شنیدنی «آلفرد نیومن»، اهل غرب را به وسترنی تاثیرگذار و قابل توجه تبدیل کرده است.
دوئل در آفتاب. «کینگ ویدور» ۱۹۴۶-
وسترن حماسی و پرهزینه «دوئل در آفتاب» به تهیه کنندگی «دیوید ا سلزنیک» از فیلمهای معروف دهه ۴۰ و سینمای وسترن است. فیلم با بهره گیری از بهترین بازیگران زمانه خود «جوزف کاتن»، «گریگوری پک»، «جنیفرجونز»، «لیلیان گیش» فروش خوبی را نصیب خود کرد.
«پک» در فیلم در نقش یک ضدقهرمان، تصویری خشن از خود به نمایش میگذارد و «جونز» در نقش یک قهرمان زن (دچا ربحران هویت) حضوری متفاوت دارد.
کلمنتاین عزیزم. «جان فورد» ۱۹۴۶-
اثری شاعرانه از استاد و از بهترینهای ژانر وسترن. طرح انتقام جویانه فیلم در داستانی از وایات ارپ «از اسطورههای دوران وسترن» بازی هنری فاندا در نقش «ارپ» که به عنوان بهترین وایات ارپ تاریخ سینما شناخته شد، عشقش به کلمنتاین (زن معصوم تاریخ سینمای وسترن) و کارگردانی استادانه «فورد» فیلم را به اثری شاخص مبدل میکند.
رود سرخ. «هاوارد هاکس» ۱۹۴۷-
از مهمترین وسترنهای تاریخ سینما و از بهترینهای «هاکس». فیلم تضاد موجود در رابطه یک پدر و پسرخواندهاش را به بهترین شکل ممکن منعکس میکند. «جان وین» در حضوری متفاوت در مقابل پسرخواندهاش با بازی «مونتگمری کلیفت» یکی از به یادماندنی ترین بازیهایش را به نمایش میگذارد.
تیر شکسته. «دلمر دیوز» ۱۹۵۰-
وسترنی عاشقانه و خوش ساخت از «دلمر دیوز» که براساس رمان (برادر خونی) نوشته الیوت آرنولد ساخته شد. «تیر شکسته» از اولین وسترنهایی است که نگاهی مثبت به سرخ پوستان دارد. حضور «جیمزاستوارت» در نقش یک مصالحه گر بین سفید پوستان و سرخ پوستان، از نقاط قوت فیلم به شمار میآید.
وینچستر۷۳٫ «آنتونی مان» ۱۹۵۰-
«آنتونی مان» از فیلمسازانی بود که با ساخت چندین وسترن خوب از جمله «مردی از لارامی» و «مردی از غرب» نقش بهسزایی در رونق این ژانر داشت. وینچستر ۷۳ یکی از بهترین وسترنهای اوست. وسترنی روانشناسانه که به تحلیل شخصیت در قالب قهرمانی پیچیده میپردازد. این فیلم نخستین همکاری «استوارت» با «مان» است که در چند فیلم بعدی «مان» نیز ادامه یافت.
ماجرای نیمروز. «فردزینه مان» ۱۹۵۲-
وسترن معروف و حماسی «ماجرای نیمروز»، از بهترین آثار تاریخ سینماست. کارگردانی «زینه مان» و تسلطش بر صحنه ها، بینظیرند. «زینه مان» در به تصویرکشیدن ماجرایی که در یک نیمروز اتفاق میافتد و همینطور توجهاش به روابط و بررسی و مطالعه کاراکترها استادانه عمل میکند. قهرمان فیلم با نقش آفرینی بسیار تاثیرگذار «گری کوپر» به تنهایی در برابر نیروی شر میایستد.
شین. «جورج استیونس» ۱۹۵۳-
«شین» وسترنی اصیل و رمانتیک در حد یک شاهکار است. ورود شین به خانواده استارت، عشقش به ماریون و دوستی دیوانه وارش به جوی کوچک، گرمترین و رمانتیکترین لحظات را به تصویر میکشد. شین، با پس زمینه مقابله با شر، داستان یک قهرمان پاک و مقتدر و رمانتیک است.
جانی گیتار «نیکلاس ری» ۱۹۵۴-
«جانی گیتار» از آثار شاخص سینمای وسترن است. محور اصلی فیلم، رویارویی مرگبار دو زن است و همین موضوع از «جانی گیتار» وسترنی متفاوت بهوجود آورده. اگر در سینمای وسترن، زن به عنوان یکی از عناصر فرعی ژانر به حساب میآید، در اینجا، زن نقش کلیدی دارد و به اصلیترین موضوع اثر تبدیل میشود. اهمیت فیلم به حدی است که «فرانسوا تروفو» نیکلاس ری را به خاطر مهارت بارزش در پرداخت صحنههای شبانه، «شاعر شبانگاهی» نامید. «جانی گیتار» نمونهای بارز از فیلم کوچکی است که بالید و به مقام یک اثر کلاسیک رسید.
جویندگان. «جان فورد» ۱۹۵۶
شاهکاری از «جان فورد» کبیر و از بهترین آثار تاریخ سینما. فورد در «جویندگان»، موفق میشود بهتر از هر وسترن دیگری تضاد میان تمدن و بدویت را به تصویر بکشد. از طرفی به اوج زیبایی سبک بصری باشکوه دست مییابد که نظیرش را در کمتر فیلمی میتوان یافت. این وسترن شاعرانه یکی از پیچیدهترین و متناقض ترین شخصیتهای تاریخ سینما را با بازی «جان وین» به نمایش میگذارد. «جویندگان» بهترین اثر فورد است.
ریوبراوو. «هاوارد هاکس» ۱۹۵۹-
«ریوبراوو» از آثار بلامنازع سینمای وسترن، فیلمی است جذاب و تماشایی با کارگردانی خوب و توام با طنز همیشگی «هاکس». بازیهای به یادماندنی (جان وین، دین مارتین، والتر برنان) و موسیقی شنیدنی و محبوب (دیمیتری تیومکین) این وسترن را به یکی از دوست داشتنیترین فیلمهای تاریخ سینما بدل کرده است. گفتنی ست که این وسترن، پاسخی سینمایی است به «ماجرای نیمروز» فرد زینه مان.
آخرین غروب. «رابرت آلدریچ» ۱۹۶۱-
وسترن اصیل، جذاب و غیرمتعارف «رابرت آلدریچ»، شعری عاشقانه است که اکنون با گذشت چند دهه از زمان ساخت آن هنوز تازه و تماشایی است. دالتون ترومبو فیلمنامه این فیلم را بر اساس رمان «غروب در کریزهورس» نوشته «هاوارد رگلیز» به نگارش در آورد. فیلمنامه قوی آخرین غروب در ساختار فیلم نقش به سزایی را ایفا میکند.
به خاطر یک مشت دلار۱۹۶۴- به خاطر چند دلار بیشتر ۱۹۶۵- خوب بد زشت ۱۹۶۶ – سه گانه «سرجولئونه»
سه گانه وسترن «لئونه» آثار معروفی هستند که وسترن اسپاگتی ایتالیایی لقب گرفتند. این سه فیلم جذابترین و عامه پسندترین وسترنهای تاریخ سینما هستند که شاید بیش از هر وسترن دیگری دیده شدهاند. «لئونه» بر خلاف وسترنهای قدیمی، قهرمان مثبت تازهای را به شیوه خود به سینما عرضه کرد؛ قهرمانی کم حرف، خشن،صریح، غیرمتعارف و بیاعتنا به قانون! که تاثیرپذیری آن را میتوان در فیلمهای غیروسترن سالهای بعد نیز مشاهده کرد. داستانها و شخصیتهای جذاب این سه اثر، موفقیت عظیمی را برای «سرجولئونه» رقم زدند.
روزی روزگاری در غرب. «سرجولئونه» ۱۹۶۸-
«سرجولئونه» پس از ساخت سهگانه معروفش و در اوج دوران فیلمسازی، کاملترین اثر خود «روزی روزگاری در غرب» را ارائه میدهد.
وسترنی (هنری) حماسی و باشکوه که از هر نظر فیلمی موفق ارزیابی میشود. «روزی روزگاری در غرب» یادگاری زیبا، به یادماندنی و پرابهت برای پایان دنیای وسترن سنتی است. «لئونه» با ساخت چند وسترن قابل توجه جان تازهای به این ژانر رو به احتضار بخشید.
بوچ کسیدی و ساندس کید. «جرج روی هیل» – ۱۹۶۹
از آثار خاص و معروف سینمای وسترن و از پرفروشترینهای این ژانر. جدای از کارگردانی استادانه «جرج روی هیل» حضور دو بازیگر بزرگ سینما، «پل نیومن» و «رابرت ردفورد» که شخصیت و دوستی ماندگاری را از خود بر جای نهادند. نقش آفرینی این دو بازیگر شکوه و جلای خاصی به فیلم بخشیده است.
این گروه خشن. «سام پکین پا» ۱۹۶۹-
حماسهای باشکوه و شاهکاری از «سام پکین پا» و از کاملترین وسترنهای تاریخ سینما. «پکین پا» پس از ساخت چند وسترن خوب، در «این گروه خشن» به اوج کمال و پختگی خود میرسد و فیلم او آشکارا، اعتماد بهنفس و تسلطش را در ساخت این اثر به رخ میکشد. فیلم شروع و پایانی استثنایی و سکانسهایی بیهمتا دارد. شخصیت پردازیها در فیلم فوق العاده و بسیار دقیق هستند. «این گروه خشن» وسترنی اصیل و پایان بخش یک عصر باشکوه و طلایی است.
تیرانداز. «دان سیگل» ۱۹۷۶-
«تیرانداز» وسترنی است نوستالژیک و میتوان آن را ادایدین «دان سیگل» به سینمای وسترن دانست. حضور «جان وین» در سالهای پایانی عمرش و «جیمز استوارت» کهنه کار، از شخصیتهای ماندگار سینمای وسترن، بار دیگر پس از «مردی که لیبرتی والانس را کشت» وسترن دیگری از «جان فورد»، در کنار هم قرار میگیرند تا بار دیگر تداعی بخش آن دوران باشکوه باشند. «تیرانداز» از بهترین وسترنهای دهه ۷۰ است.
با گرگها میرقصد. «کوین کاستنر» ۱۹۹۰-
«با گرگها میرقصد» زمانی ساخته شد که دیگر بیم آن میرفت، وسترن رو به فراموشی است؛ این اثرحماسی، همانند وسترنهای بزرگ قدیمی، سرشار از زندگی است؛ زندگی و تاریخ. فیلمی درباره همبستگی انسان و طبیعت و زندگی سرخپوستان. «با گرگها میرقصد» اسکار بهترین فیلم سال را تصاحب کرد و «کوین کاستنر» نیز اسکار بهترین کارگردانی را بهدست آورد.
نابخشوده. «کلینت ایست وود» ۱۹۹۳-
«نابخشوده» موفقیت بزرگی برای سینمای وسترن بود؛ فیلم نامزد ۹ جایزه اسکار شد که برای بهترین فیلم سال اسکار را ربود. نابخشوده فیلمی است درباره اندیشههای غرب، اسطوره وسترن و قهرمانان آن. این فیلم را میتوان ادای دینی به سینمای وسترن دانست، کما اینکه «ایست وود» فیلمش را به «سرجولئونه» و «دان سیگل» تقدیم نمود.
مرد مرده. «جیم جارموش» ۱۹۹۶-
«مرد مرده» یکی از غریب ترین و متفاوت ترین وسترنهای تاریخ سینماست. وسترنی خاص از یک فیلم ساز خاص، که در آن غرب سرزمینی تاریک و خطرناک است. اینبار قهرمان یا ضد قهرمان در حالی وارد سرزمین غرب میشود که هیچ پیشینهای از غرب ندارد.