حاشیههای کن جذاب شد
جام جم آنلاین: «وال استریت: پول هرگز نمیخوابد» ساخته الیور استون تمام حواشی دومین روز جشنواره کن را معطوف به خود کرد. حواشیای که همراه با نمایش فیلم «رابین هود» ساخته ریدلی اسکات در مراسم افتتاحیه آغاز شده بود.
این سومین بار در ۵ سال اخیر بود که جشنواره فیلم کن با فیلمی از سینمای هالیوود افتتاح شد. ریدلی اسکات گفته است همه فیلمهایی که تا کنون بر اساس زندگی این یاغی افسانهای جنگلهای شروود بریتانیا ساخته شده، نتوانسته حق مطلب را در مورد او ادا کند و وی سعی کرده در فیلم تازهاش، تصویری قهرمانی و حماسی از این یاغی اسطورهای قرون وسطایی ارائه کند.
هر چند مطبوعات و رسانههای سینمایی کاری به نسخه سینمایی اسکات از رابین هود نداشتند و این بار تمامی انتقادها به بازی راسل کرو در نقش رابینهود بود و اغلب رسانههای سینمایی از لهجه استرالیایی راسل کرو در این فیلم عصبانی بودند، اما در فیلم تازه الیور استون که شامگاه جمعه برای اولینبار روی پرده نقرهای رفت و به این ترتیب تماشاگران شاهد اولین نمایش این فیلم در جهان بودند، مایکل داگلاس و شیالا بوف حضور دارند تا پس از نمایش فیلم، روی فرش قرمز کن و به همراه الیور استون قدم بزنند.
فیلم جدید استون که دنبالهای بر فیلم سال «۱۹۸۷ والاستریت» به کارگردانی خود اوست، بحران مالی سال ۲۰۰۸ را دراماتیزه کرده است. الیور استون هم بر خلاف ریدلی اسکات که در کن حضور ندارد،ه همراه بازیگران فیلمش پا روی فرش قرمز کن گذاشت تا هواداران دو آتشه سینما را به وجد بیاورد.
جام جم آنلاین: «وال استریت: پول هرگز نمیخوابد» ساخته الیور استون تمام حواشی دومین روز جشنواره کن را معطوف به خود کرد. حواشیای که همراه با نمایش فیلم «رابین هود» ساخته ریدلی اسکات در مراسم افتتاحیه آغاز شده بود.
این سومین بار در ۵ سال اخیر بود که جشنواره فیلم کن با فیلمی از سینمای هالیوود افتتاح شد. ریدلی اسکات گفته است همه فیلمهایی که تا کنون بر اساس زندگی این یاغی افسانهای جنگلهای شروود بریتانیا ساخته شده، نتوانسته حق مطلب را در مورد او ادا کند و وی سعی کرده در فیلم تازهاش، تصویری قهرمانی و حماسی از این یاغی اسطورهای قرون وسطایی ارائه کند.
هر چند مطبوعات و رسانههای سینمایی کاری به نسخه سینمایی اسکات از رابین هود نداشتند و این بار تمامی انتقادها به بازی راسل کرو در نقش رابینهود بود و اغلب رسانههای سینمایی از لهجه استرالیایی راسل کرو در این فیلم عصبانی بودند، اما در فیلم تازه الیور استون که شامگاه جمعه برای اولینبار روی پرده نقرهای رفت و به این ترتیب تماشاگران شاهد اولین نمایش این فیلم در جهان بودند، مایکل داگلاس و شیالا بوف حضور دارند تا پس از نمایش فیلم، روی فرش قرمز کن و به همراه الیور استون قدم بزنند.
فیلم جدید استون که دنبالهای بر فیلم سال «۱۹۸۷ والاستریت» به کارگردانی خود اوست، بحران مالی سال ۲۰۰۸ را دراماتیزه کرده است. الیور استون هم بر خلاف ریدلی اسکات که در کن حضور ندارد،ه همراه بازیگران فیلمش پا روی فرش قرمز کن گذاشت تا هواداران دو آتشه سینما را به وجد بیاورد.
پس از واکنش وزیر فرهنگ ایتالیا که منجر به تحریم جشنواره کن از سوی این کشور شد، این بار سیلویوبرلوسکونی نسبت به نمایش فیلم «دراکوئیلا» در کن واکنش نشان داد. البته او اتهام غرضورزی و دشمنی با مستند دراکوئیلا و کارگردان آن سابینا گوتزانتی را رد کرد.
در عین حال گوتزانتی، کارگردان این مستند در اعتراض به رفتار تند ساندرو بوندی وزیر فرهنگ ایتالیا خواستار استعفای او شد. مستند در اکوئیلا به ماجرای زلزله سال گذشته ایتالیا و کندی روند بازسازی مناطق تخریب شده بر اثر تعلل دولت میپردازد.
با تمام حواشی یادشده، مستند خانم گوتزانتی که از بازیگران شناخته شده سینما و تلویزیون ایتالیاست، پریشب در حضور نزدیک به ۴۰۰ تماشاگر در جشنواره کن به نمایش در آمد و البته بازخوردهای متفاوتی داشت.
در حالی که نیمی از تماشاگران فیلم (که اغلب آنها را منتقدان و خبرنگاران تشکیل میدادند) آن را بشدت تشویق میکردند، نیمی دیگر به هو کردن فیلم پرداختند.
هر چند این محکومیتها تنها به فیلم گوتزانتی محدود نشد و کارلوس (معروف به شغال) مرد جنجالی ونزوئلایی دهههای ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ ساخت فیلم زندگینامه خود و نمایش آن را در جشنواره کن محکوم کرد.
کارلوس با نام اصلی ایلیچ رامیرز سانچز که هم اکنون در زندان پواسی در حومه پاریس و تحت شدیدترین تدابیر امنیتی، دوران محکومیت حبس ابد خود را میگذراند در یک گفتگوی تلفنی الیویه آسایاس، کارگردان این فیلم ۵ ساعت و نیمه را به تمسخر یاران انقلابیاش متهم کرد.
بدون شک همچنان بعد از ۲ روز از آغاز معتبرترین جشنواره سینمایی جهان، کن لوچ، کارگردان ایرلندی یکی از خبرسازان این جشنواره است، چرا که فیلم او آخرین اثری است که به جشنواره کن راه یافته است و رقیبی سرسخت برای کارگردانان حاضر در این بخش است.
فیلم «راه ایرلندی» تازهترین ساخته کن لوچ، درست ۲ روز مانده به شروع جشنواره در بخش مسابقه اصلی پذیرفته شد و به این ترتیب تعداد فیلمهای این بخش به ۱۹ فیلم رسید.
فیلم جدید کن لوچ درباره حضور نیروهای انگلیسی در جنگ عراق است و فیلمنامه آن را پل لاورتی، فیلمنامهنویس همیشگی لوچ در سالهای اخیر نوشته است. دیگر چهره خبرساز، مانوئل دی اولیویرا فیلمساز پرتغالی است که در ۱۰۱ سالگی با فیلم جدید خود در جشنواره کن حاضر شده است.
دی اولیویرا که به عنوان سالخورده ترین فیلمساز فعال حال حاضر جهان شناخته میشود، با فیلم «پرونده عجیب آنجلیکا» در بخش نوعی نگاه شصت و سومین دوره جشنواره فیلم کن حضور دارد.
این فیلم چهارشنبه شب در کن به نمایش در آمد و با تحسین تماشاگران مواجه شد. منتقدان هم علیرغم ریتم کند داستان، جذابیت بصری و دیالوگهای تاثیرگذار فیلم را ستودند.