بهنوش بختیاری از «دارا و ندار» میگوید
ایمان خداجو:شما قبلا با یک کارگردان صاحب سبک در ژانر طنز یعنی مهران مدیری کار کردهاید، الآن که در سریال مسعود دهنمکی مشغول به ایفای نقش هستید؛ تفاوت این دو را در چه چیزی میبینید.
به دلیل محتوایی که کار «دارا و ندار» دارد، من جذب این کار شدم و از ابتدا با همین انگیزه نقش را پذیرفتم. آن فاصله طبقاتی که در سریال به تصویر میکشد؛ من را متأثر کرد. تفاوت بین آدمهای پولدار و حریص با آدمهایی که با مشکلات و مسائل اولیه زندگی دست و پنجه نرم میکنند. من حتی در زندگی خصوصیام هم مشاهده کردهام. بعضی از آدمها شاید به دلیل نوع کار ما که دیده میشود از من کمک و طلب پول میکردند. این قضیه روی من تأثیر گذاشته است. آدمهایی که با ماهی ۱۰۰ هزار تومان زندگی میکنند و خیلی نیازمند کمک هستند. من به عنوان یک انسان متأثر میشوم و بر عواطفم تأثیر میگذارد. من باید متذکر شوم که از یک طرف صرفاً به خاطر محتوای این کار و از طرف دیگر به خاطر باور محکم مسعود دهنمکی وارد کار شدم. نگاه ایشان به سینما خیلی خوب و موفق بود. از مسائل اجتماعی با جسارت سخن گفتند و آن را به تصویر کشیدند. من با وجود اینکه حسابی از لحاظ کاری وقتم پر بود، اما دلم نیامد این کار را با این محتوا ول کنم و در کار شرکت نداشته باشم. آن مفهومی که دهنمکی به آن پرداخته خیلی مهم و حائز اهمیت است. امیدوارم که کار مورد استقبال مردم قرار گیرد.
ایمان خداجو:شما قبلا با یک کارگردان صاحب سبک در ژانر طنز یعنی مهران مدیری کار کردهاید، الآن که در سریال مسعود دهنمکی مشغول به ایفای نقش هستید؛ تفاوت این دو را در چه چیزی میبینید.
به دلیل محتوایی که کار «دارا و ندار» دارد، من جذب این کار شدم و از ابتدا با همین انگیزه نقش را پذیرفتم. آن فاصله طبقاتی که در سریال به تصویر میکشد؛ من را متأثر کرد. تفاوت بین آدمهای پولدار و حریص با آدمهایی که با مشکلات و مسائل اولیه زندگی دست و پنجه نرم میکنند. من حتی در زندگی خصوصیام هم مشاهده کردهام. بعضی از آدمها شاید به دلیل نوع کار ما که دیده میشود از من کمک و طلب پول میکردند. این قضیه روی من تأثیر گذاشته است. آدمهایی که با ماهی ۱۰۰ هزار تومان زندگی میکنند و خیلی نیازمند کمک هستند. من به عنوان یک انسان متأثر میشوم و بر عواطفم تأثیر میگذارد. من باید متذکر شوم که از یک طرف صرفاً به خاطر محتوای این کار و از طرف دیگر به خاطر باور محکم مسعود دهنمکی وارد کار شدم. نگاه ایشان به سینما خیلی خوب و موفق بود. از مسائل اجتماعی با جسارت سخن گفتند و آن را به تصویر کشیدند. من با وجود اینکه حسابی از لحاظ کاری وقتم پر بود، اما دلم نیامد این کار را با این محتوا ول کنم و در کار شرکت نداشته باشم. آن مفهومی که دهنمکی به آن پرداخته خیلی مهم و حائز اهمیت است. امیدوارم که کار مورد استقبال مردم قرار گیرد.
در مورد بازی خودتان هم کمی توضیح دهید.
خب من نقش یک آدم فقیر را بازی میکنم. با چند تا بچه قد و نیم قد سروکار دارم. معمولاً میدانید آدمهای فقیر فکر میکنند بچه زیاد آوردن برکت زندگی است؛ در صورتی که گاهی اوقات به ضرر آنها هم هست. این آدم با این نوع کاراکتر دارای یکسری مسائل است که به روز است؛ مثلاً کافینت میرود. از کامپیوتر و چت خبر دارد و اخبار روز را دنبال میکند. کمسواد است ولی اخبار روز دنیا را دنبال میکند.
از تفاوت کار آقای مدیری و آقای دهنمکی بگویید. مهران مدیری یک کارگردان تلویزیونی معروف محسوب میشود و از طرفی مسعود دهنمکی سینماگری است که پرفروشترین فیلم تاریخ سینمای ایران را ساخته است. این تقابل را چطور میبینید؟
در کار آقای مدیری کار از یک سبک جدی برخوردار است. ایشان از نوعی نگاه خاص در کارشان برخوردار هستند. این رویکرد باعث شده است که کار ایشان بیشتر دیده شود. من این کار را برای طنز بودنش قبول نکردم؛ حتی اگر کار جدی بود باز هم میآمدم. مسعود دهنمکی هم همانطور که در اخراجیهای یک و ۲ دیدهایم سبک خودش را دارد. امیدوارم سریال از آن گرمی و حسی که باید با مخاطب برقرار کند؛ برخوردار باشد. به نظرم دهنمکی طنز را خوب میشناسد.
از طرفی با کارگردانی روبهرو هستیم که بازی روی سن انجام داده و از تمرینات سخت تئاتری برخوردار است. از طرف دیگر کارگردانی که قبلاً ژورنالیست بوده و متن محور است. من فکر میکنم شما بازیتان از یک حالت فیالبداهه برخوردار است…
ببینید کار مهران مدیری و کار مسعود دهنمکی کلاً متفاوت هستند. بازیگری جدا از وجود کارگردان به خود بازیگر بستگی دارد. به باور من خود بازیگر باید آن جوهره را داشته باشد. خوشبختانه آقای دهنمکی اجازه خلاقیت میدهند و خودشان هم زیاد کمک میکنند.
شما بازیگر طنز موقعیت نیستید؟
بله اتفاقاً خیلی دوست دارم یک کار طنز، طنز موقعیت باشد. در طنز موقعیت بازیگر کارش را انجام میدهد. در بعضی از کارها هم بازیگر هستم و هم نقش نویسنده را دارم. به باور من در کار طنز خیلی شخصیتپردازی نمیشود بالاخص نقشهایی که خانمها برعهده میگیرند. من تبدیل به بازیگری شدهام که برای خودم تیپ میسازم. ولی این کار هم طنز موقعیت دارد، هم خلاقیتها شکوفا میشود و به باور من متن خیلی خوبی دارد.
نظرتان را در مورد نوروز بگویید.
نوروز وقت خوبی است که انسان به کارهای نیمهتمامش رسیدگی کند. دید و بازدیدهایی که جزو سنتهای ما هم هست. اما در سالهای اخیر نوروز همیشه سر کار بودم. ولی اگر سر کار نباشم؛ فرصتی است برای خودشناسی و خلوت با خود که کارنامه سال قبل را مرور کنم. ما در ایام نوروز اشتباهاتمان و اینکه کجا تند رفتهایم و کجا کند حرکت کردهایم را مرور میکنیم. در نوروز باید قلبمان را صاف کنیم. دیدگاهمان را نو کنیم. من به نوروز و سنت هم احترام میگذارم و خیلی در زمان تحویل سال منقلب میشوم، دعای تحویل سال که «یا مقلب القلوب و الابصار، یا مدبر اللیل و النهار» را که میخوانم وارد روح و استخوانم میشود. امیدوارم سال جدید سال خوبی باشد. سالی با آرامش و موفقیت سپری شود.
راستی اسم نقشی که بازی کردهاید چه بود؟
درددل.