با رزیتا غفاری، بازیگر مجموعه سیامین روز
سریالهای ماه رمضان به تنهایی یک جشنواره هستند
رزیتا غفاری، بازیگری است که معمولا او را به واسطه نقشهای همیشه مثبتش میشناسیم. خودش از بازی در این گونه نقشها احساس رضایت دارد و میگوید نقشهای مثبت تاثیرگذاری بیشتری روی مخاطب دارد.
او در این سالها در نقشهای متفاوتی ظاهر شده است. از نقشهای امروزی گرفته که او را در هیات زنان یا دختران مظلوم نشان داده تا نقشهایی که بیشتر تاریخی بودهاند و او کوشیده با ایفای آنها وجوه ناپیدای زنی رنجور یا مظلوم را بازنمایی کند.
به نظر میرسد غفاری در همه این سالها توانسته در نشان دادن زنی که میخواهد احقاق حق بکند موفق بوده است. او توانسته است به خوبی از شمایل زنی که حقوقش پایمال شده تا آدمی که به جایگاهی میرسد که علیه همه زشتیهای پیرامونش برمیآشوبد خوب نقشآفرینی کند. مثلا او در فیلم شوکران یک زن در حاشیه بود که تنها داشت زندگیاش را میکرد و تا انتها هم متوجه اتفاقاتی که پیرامونش میافتاد، نشد. در سریال روزهای زیبا اما نقش کمی متفاوت بود چرا که اساسا او باید در نقش زنی ظاهر میشد که قرار است بسیاری از معادلات پیرامونش را تغییر دهد.
غفاری این روزها سریال «سیامینروز» را روی آنتن شبکه ۲ دارد. این سریال را جواد افشار کارگردانی کرده و در آن قصه جوانی روایت میشود که به خاطر وقوع قتلی تا پای چوبه دار هم میرود. غفاری در سیامین روز ایفاگر نقش مریم است.
از حضورتان در سریال سیامین روز برایمان بگویید. بازی در این سریال چطور پیش آمد؟
سریالهای ماه رمضان به تنهایی یک جشنواره هستند
رزیتا غفاری، بازیگری است که معمولا او را به واسطه نقشهای همیشه مثبتش میشناسیم. خودش از بازی در این گونه نقشها احساس رضایت دارد و میگوید نقشهای مثبت تاثیرگذاری بیشتری روی مخاطب دارد.
او در این سالها در نقشهای متفاوتی ظاهر شده است. از نقشهای امروزی گرفته که او را در هیات زنان یا دختران مظلوم نشان داده تا نقشهایی که بیشتر تاریخی بودهاند و او کوشیده با ایفای آنها وجوه ناپیدای زنی رنجور یا مظلوم را بازنمایی کند.
به نظر میرسد غفاری در همه این سالها توانسته در نشان دادن زنی که میخواهد احقاق حق بکند موفق بوده است. او توانسته است به خوبی از شمایل زنی که حقوقش پایمال شده تا آدمی که به جایگاهی میرسد که علیه همه زشتیهای پیرامونش برمیآشوبد خوب نقشآفرینی کند. مثلا او در فیلم شوکران یک زن در حاشیه بود که تنها داشت زندگیاش را میکرد و تا انتها هم متوجه اتفاقاتی که پیرامونش میافتاد، نشد. در سریال روزهای زیبا اما نقش کمی متفاوت بود چرا که اساسا او باید در نقش زنی ظاهر میشد که قرار است بسیاری از معادلات پیرامونش را تغییر دهد.
غفاری این روزها سریال «سیامینروز» را روی آنتن شبکه ۲ دارد. این سریال را جواد افشار کارگردانی کرده و در آن قصه جوانی روایت میشود که به خاطر وقوع قتلی تا پای چوبه دار هم میرود. غفاری در سیامین روز ایفاگر نقش مریم است.
از حضورتان در سریال سیامین روز برایمان بگویید. بازی در این سریال چطور پیش آمد؟
بازی در این سریال توسط پرویز شیخ طادی به من پیشنهاد شد و به دلیل اعتمادی که به ایشان داشتم، پذیرفتم که به این پیشنهاد فکر کنم. وقتی فیلمنامه را خواندم به نظرم قصه جذابی داشت و چون تا به حال چنین فضایی را تجربه نکرده بودم به نظرم جذاب آمد.
از اول، فیلمنامه کامل را در اختیار داشتید؟
خیر. فیلمنامه کامل نبود و تنها چند قسمت اول کار نوشته شده و آماده بود و سایر قسمتها در حین کار به دستمان میرسید.
تصورتان در ابتدا نسبت به نقش مریم در این قصه چه بود؟
از همان ابتدا این نقش توجهم را جلب کرد، حتی پرویز شیخ طادی – کارگردان اولیه این اثر- فکر میکرد که خیلی نقش تاثیرگذاری نخواهد بود، اما با کامل شدن قصه، متوجه شد که مریم یکی از نقشهای اصلی است و جای کار زیادی هم دارد.
ویژگیهایی که نقش مریم را نسبت به سایر نقشها متمایز میکرد چه چیزی بود؟
کاراکتر مریم به دلیل وجود شرایط سختی که در آن قرار داشت تا حد زیادی تلخ به نظر میرسید، اما با این همه مقاومتش را دوست داشتم و این مساله برایم بسیار جذاب بود. حتی میتوانم بگویم با نقشهای دیگرم تفاوت زیادی داشت. شاید در ظاهر خیلیها فکر کنند که مریم خیلی نقش پیچیدهای نیست، اما خودم او را بسیار دوست داشتم و برایم قابل درک بود.
مخاطبان رزیتا غفاری او را به واسطه نقشهای همیشه مثبتاش میشناسند. چرا؟
یکی از دلایلش میتواند این باشد که من نقشهای مثبت را دوست دارم، چون بهنوعی بیشتر بار قصه را بهدوش میکشد و چند بعدیاند.
برعکس نقشهای منفی که معمولا تکبعدی هستند و تاثیرگذاری زیادی هم در قصه ندارند.
ضمن این که هم مخاطبان و هم تهیهکنندگان و کارگردانان من را با بازی در نقشهای مثبت دوست دارند و حالا دیگر خودم هم این مساله را پذیرفتهام.
اما شما به عنوان یک بازیگر حق دارید که در نقشهای متفاوت ظاهر شوید؟
بله. این حسم را در تئاتر ارضا میکنم. خیلیها وقتی بازی من را در تئاتر میبینند باورشان نمیشود که من همان رزیتا غفاری هستم. بنابراین من نقشهای متفاوت را در تئاتر تجربه کردم، چرا که شخصیتپردازی در تئاتر بسیار گستردهتر از تلویزیون است. به هر حال من نقش مثبت را به دلیل ماندگاری بیشترش در ذهن مخاطب بیشتر میپسندم.
چقدر به ماراتن سریالهای رمضانی اعتقاد دارید؟
بسیار زیاد. حتی تصور میکنم تا چند سال آینده سریالهای ماه رمضان به یک جشنواره تبدیل شود، چون همه عوامل از کارگردان گرفته تا بازیگران و… تلاش میکنند کار آنها برگ برنده را نصیب خود کند.
خیلی از سریالهای ماه رمضان، فضای معنوی به خود میگیرند. فکر میکنید ورود در این فضا تا چه حد روی مخاطب اثرگذار خواهد بود؟
با توجه به این که در ماه رمضان، فضای معنوی در جامعه به وجود میآید قطعا ورود چنین فضایی در سریالهای تلویزیونی نیز مثبت خواهد بود و مخاطب خیلی راحت میتواند این فضا را بپذیرد و باور کند، اما به شرط آن که قصه و فضایی که کارگردان و بازیگران ایجاد میکنند فضای شعاریای نباشد در غیر این صورت نهتنها اثر گذار نخواهد بود، بلکه مخاطب آن کار را نیز پس میزند و دیگر آن را دنبال نخواهد کرد.
فکر میکنید سیامین روز، توانسته تاثیر خود را روی مخاطب بگذارد؟
براساس نام سریال که سیامین روز است قرار است در مدت سیروز تحولی در یکی از شخصیتهای سریال صورت گیرد که این تحول به مخاطب هم منتقل میشود. به هر حال چون نمیخواستیم فقط شعار بدهیم، و اثرگذاری خود قصه برایمان اهمیت بسزایی داشت فکر میکنم سیامین روز جزو سریالهای موفق امسال نیز خواهد بود.
در این مسیر بازیگر مقابل شما چقدر برایتان اهمیت دارد؟
بسیار زیاد. چون اگر بازیگر مقابلم نتواند کارش را به درستی انجام دهد قطعا بازی من هم دیده نخواهد شد و خروجی کار آن طور که باید، خوب نمیشود. وجود یک بازیگر خوب در مقابل باعث میشود که ماهم بیشتر روی نقش متمرکز شویم و آن را بیشتر پرورش دهیم.
همکاری با جواد افشار چطور بود؟
در سریال روزهای زیبا، با ایشان همکاری داشتم و خیلی مایل بودم که در فرصتی مناسب باز هم با ایشان کار کنم که خوشبختانه در سیامین روز بار دیگر این اتفاق افتاد. به نظرم آقای افشار یکی از کارگردانهای با حوصله سینما و تلویزیون هستند و برای بازیگرشان احترام قائلند. به هر حال تا آخرین لحظه، احساسی خوبی داشتم و با انرژی سرکار حاضر میشدم.
در حال حاضر، معیارهایتان برای پذیرش یک نقش چیست؟
فیلمنامه، گروه حرفهای و دستمزد مناسب. این سه نکته بسیار برایم اهمیت دارند و فکر میکنم اگر یکی از آنها وجود نداشته باشد نمیتوان توقع یک کار تاثیرگذار و موفق را داشت. بنابراین کاری را میپذیرم که این عناصر را داشته باشد.
آیا نقشی هست که درآرزوی بازی کردنش باشید؟
بله. خیلی زیاد. به نظرم به تعداد آدمهای روی زمین کاراکترهای مختلف وجود دارد و من هنوز خیلی از آنها را تجربه نکردهام اما نمیخواهم به هر قیمتی بازی کنم چون در برابر مخاطبانم مسوول هستم.
فکر میکنید در خلق یک نقش ماندگار، کارگردان سهم بیشتری دارد یا بازیگر؟
به نظرم هر دو . به شرط این که حرف یکدیگر را بفهمند و فرصتها را از یکدیگر نگیرند.
سیامین روز، چه جایگاهی در پرونده هنریتان دارد؟
آن را دوست دارم و به نظرم قابل دفاع است. بخصوص این که توانستم در نقشی بازی کنم که بسیار دوستش داشتم و برایم قابل ارزش بود.
بازی در تئاتر برایتان دلپذیرتر است یا تلویزیون؟
تئاتر خانه اول همه هنرمندان است و من بشدت به آن وابسته هستم. بازی در تلویزیون را هم دوست دارم چون با مخاطبان گستردهتری روبهرو هستم.
در سیامین روز، یک ویژگی بزرگ وجود دارد و آن این است که به نظر میرسد تمامی شخصیتها یکسان هستند و کسی برتریای نسبت به دیگری ندارد.
بله. دقیقا همین طور است. اصلا قرار نبود در این کار قهرمانپروری شود و هر کسی در جایگاه خودش روی مخاطب اثر خواهد گذاشت.
بازی در سریالهای مناسبتی چه ویژگی خاصی دارد؟
قطعا بیشتر دیده خواهد شد. اما به همان نسبت هم سختیهای بیشتری دارد مثلا روزی ۱۲ ساعت کار پشت سر هم، بدون هیچ تعطیلی. اما با این همه همین که سر سفره افطار مخاطبان جایی هر چند کوچک داریم خود نیز غنیمت است.
زمانی هم بوده که از کار بازیگری خسته شوید؟
وقتی شخصیتی که بازی میکنم تکبعدی است و حرفی هم برای گفتن ندارد در این صورت از کاری که میکنم دلزده میشوم.
این دلزدگی را در کدام کارتان احساس کردید؟
اجازه بدهید پاسخ این سوال را ندهم. چون از کار خاطره خوشی ندارم.
وقتی در کاری بازی میکنید چقدر از شخصیت رزیتا غفاری را وارد نقشتان میکنید؟
خیلی زیاد. این مساله باعث میشود نقشم طبیعیتر شود و مصنوعی به نظر نرسد. به هر حال هر بازیگری خواسته یا ناخواسته این کار را انجام میدهد.
در آینده شاهد چه کاری از شما خواهیم بود؟
من در حال حاضر عازم سفر هستم و به همین دلیل نمیتوانم بازی کنم تا بعد که ببینم در بازگشتم چه اتفاقی برایم خواهد افتاد.