انتقاد کوروش سلیمانی، بازیگر سیامین روز از تلویزیون
فیلمنامه، مشکل اساسی سریالهای مناسبتی
کوروش سلیمانی را از ابتدا بهعنوان بازیگر تئاتر به یاد میآوریم. او بعدها با آثار تلویزیونی و سینمایی چون حجربن عدی، آواز مه، همسفران، نرگس، فاکتور ۸ و اتوبوس شب به عرصه بازیگری تصویری آمد و با برنامه سینما ۱- مقوله اجرا را نیز تجربه کرد. به بهانه سریال سیامین روز گفتوگویی با او کرده ایم.
این اواخر حضورتان در برنامه سینما حضورتان بهعنوان بازیگر را کمرنگ کرده بود، چه شد با «سیامین روز» به بازیگری برگشتید؟
اردیبهشت سال ۸۹ بود که پیشنهاد بازی در نقش ناصر به من ارائه شد و از آنجایی که قبلا در سریال «فاکتور هشت» با آقای جودی کار کرده بودم از این پیشنهاد استقبال کردم. پرویز شیخ طادی کارگردان اول گروه را نیز میشناختم و با اطلاعی که از چند و چون ناصر به دست آوردم حس کردم این نقش برایم تازگی دارد و تا به حال در نقش مشابهی حضور نداشتهام.
تغییر کارگردان در اواسط کار به پروژه لطمه نزد؟
این امر در ایران نادر نیست و بسیاری از پروژهها به دلایل مختلفی، دچار تغییر کارگردان میشود. ما از سویی موظف به ادامه کار بودیم و از طرفی موفق شدیم با هر دو شیوههای کارگردانی به تعامل برسیم.
با تغییر کارگردان فیلمنامه دچار دگرگونی نشد؟
فیلمنامه، مشکل اساسی سریالهای مناسبتی
کوروش سلیمانی را از ابتدا بهعنوان بازیگر تئاتر به یاد میآوریم. او بعدها با آثار تلویزیونی و سینمایی چون حجربن عدی، آواز مه، همسفران، نرگس، فاکتور ۸ و اتوبوس شب به عرصه بازیگری تصویری آمد و با برنامه سینما ۱- مقوله اجرا را نیز تجربه کرد. به بهانه سریال سیامین روز گفتوگویی با او کرده ایم.
این اواخر حضورتان در برنامه سینما حضورتان بهعنوان بازیگر را کمرنگ کرده بود، چه شد با «سیامین روز» به بازیگری برگشتید؟
اردیبهشت سال ۸۹ بود که پیشنهاد بازی در نقش ناصر به من ارائه شد و از آنجایی که قبلا در سریال «فاکتور هشت» با آقای جودی کار کرده بودم از این پیشنهاد استقبال کردم. پرویز شیخ طادی کارگردان اول گروه را نیز میشناختم و با اطلاعی که از چند و چون ناصر به دست آوردم حس کردم این نقش برایم تازگی دارد و تا به حال در نقش مشابهی حضور نداشتهام.
تغییر کارگردان در اواسط کار به پروژه لطمه نزد؟
این امر در ایران نادر نیست و بسیاری از پروژهها به دلایل مختلفی، دچار تغییر کارگردان میشود. ما از سویی موظف به ادامه کار بودیم و از طرفی موفق شدیم با هر دو شیوههای کارگردانی به تعامل برسیم.
با تغییر کارگردان فیلمنامه دچار دگرگونی نشد؟
اصلا دلیلی که منجر به جدایی شیخ طادی از گروه شد، اشکالاتی در روند تکمیل فیلمنامه بود. بهرغم ایده خوب سعید رحمانی نویسنده کار، نگارش در برخی قسمتها دچار ناهماهنگی سرعت و ریتم کار شده بود. البته انتقاد همیشگی که میتوان به سریالهای مناسبتی کرد شتابزدگی در نگارش فیلمنامه است. مسئولان سازمان صدا و سیما باید مشکل این مقوله را یک بار برای همیشه به صورت جدی حل کنند. الزامی است آثار مناسبتی با فیلمنامه کامل کلید بخورند. به این شکل هم تهیه کننده قادر به پشتیبانی بهتر گروه است و هم بازیگران میدانند باید چه کنند. اصلا فیلمنامه ماه رمضان سال آینده باید از یک سال قبل آماده شده یا با نویسندگان کاربلد برای نگارش آنها تا زمان آغاز تصویربرداری به توافق برسند.به این شکل مسلما کیفیت کارها چند برابر میشود. درغیر این صورت عوامل به سردرگمی دچار میشوند.
توجیهی که در این باره از سوی مدیران و سازندگان وجود دارد این است که با تولید و نگارش همزمان امکان بهره گیری از بازخوردها و اعمال آنها در کار به وجود میآید!
این امر تنها برای طنزهای روتین ۹۰ شبی مثلا کارهای مهران مدیری جواب داده است اما پیاده کردن این روش در کار ۳۰ شبی اشتباه است و باید این دید به کلی حذف شود. سال گذشته ما وضعیت مشابهی داشتیم که باعث شد تا یک هفته پیش از رمضان به سرعت کار کنیم و حتی اطلاع نداشتیم ممکن است سریال «ملکوت» روی آنتن برود چون این سیامین روز بود که اول کلید خورده بود.
با توجه به سابقهای که در اجرا و کارشناسی برنامه سینما ۱ دارید، تصور میکنید علت رویکرد گسترده سریالهای امسال به مسائل ماورایی چیست و چه نتیجهای دارد؟
این رویکرد در سینمای دنیا همیشه وجود داشته است و نشان دادن فضاهای معنوی در قالب معجزات و انسانهای فرشته سیرت یا فرشته صورت رواج داشته است. در تلویزیون ما نیز در چند سال اخیر تعدادی کاراکتر فرشته مثبت و فرشته منفی یا همان شیطان به سریالهای رمضان راه پیدا کردند. تصور میکنم این امر به دلیل جذابیت این موضوعات است. شخصیتهای شیطان و فرشته و مباحث اینچنینی در درام به شدت به پیشبرد کار کمک میکنند و تنوع ارائه صحبتها، طرحها و نشانههایی که وجهه دینی دارند دلیل این استقبال است.
یعنی اینکه اگر سه سریال در یک برهه زمانی یکسان به یک امر بپردازند جذابیت دارد؟
البته با این میزان حضور موجودات ماورایی موافق نیستم. بهرغم اینکه در سیامین روز فرشته، پژمان بازغی بازی راحتی دارد و شخصیتی عجیب و غریب یا گیجکننده نیست. باید این شکل توجه به مباحث ماورایی تعدیل شود.
درباره نقشتان صحبت کنیم. ناصر با شخصیت انتقامجو و عصبیای که دارد، کار متفاوتی در کارنامه شما محسوب میشود.
دقیقا به همین دلیل بازی آن را قبول کردم. او کارگر انتقام جویی است که متاسفانه به پیشینه کاری او به خوبی پرداخته نشده است. برای ایفای آن نیز به نمونههای شخصی که دیده بودم رجوع کردم و تجربیات شخصی مرا در بازی بهتر آنچه در فیلمنامه آمده بود کمک کرد. در ابتدای کار نیز با عوامل چندین جلسه دورخوانی داشتیم که نوع رفتار، نگاه کردن و برخورد ناصر با پدر و مادرش در آن مشخص شد. من هم این شخصیت را نه از نوع روش و منش بلکه در نوع ارائهاش دوست داشتم و از این اتفاق خوشحالم. گرچه برخی زمانها به او در سریال هم حق میدهم.
فکر میکنید پخش سریال پیش از افطار به سود کار بوده یا به آن لطمه زده است؟
حسنی که وجود دارد این است که کار سه بار در روز پخش میشود و ممکن است از این طریق تماشاچیان بیشتری داشته باشد اما درباره زمان پخش باید از مخاطبان سوال کرد. من که به شخصه امیدوارم با استقبال مردم گروههای دیگر در سالهای آینده خواهان پخش سریالشان در باکسی باشند که سریال ما پخش میشود.
به طور کلی و با حواشی بسیار «سیامین روز» از این تجربه راضی هستید؟
خاطرهای که از این کار برایم مانده است تلاش بسیار زیاد عوامل اجرایی و پشت دوربین بوده است که همگی تلاش داشتند کار استانداردی ارائه کنند. بزرگترین معضل ساخت سریالهای مناسبتی شتابزدگی نگارش متنشان است که حتی به ضرر نویسندههای خوبی چون رحمانی منجر میشود اما در کل تشکر ویژهای از گروه سازنده دارم که با وجود مشکلات ناخواستهای که پدید آمد، گروه بازیگران، عوامل و هر دو کارگردان تلاش بسیاری کردند که قابل تقدیر است.