امین حیایی از دستمزد بازیگران میگوید
امین حیایی گفت: سینما جای ورود افراد حرفهای است و همه عوامل و اجزای آن باید حرفهای باشد و مشکلاتی هم که در خصوص دستمزدها به وجود آمده به خاطر حضور بعضی عوامل غیر حرفهای مانند آشنایان و بستگان است.
به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این بازیگر که شب گذشته ـ ۲۶ فروردین ماه ـ به همراه علی معلم و محمدرضا شریفینیا در برنامه «هفت» درباره علت بالا رفتن دستمزد بازیگران در سینمای ایران سخن میگفت، اظهار کرد: بیست سال طول کشید تا به مرحلهای برسم که بتوانم فیلمنامه بخوانم و کار انتخاب کنم و هیچ وقت هم درگیر دستمزد زیاد نبودم. اما امیدوارم روزی برسد که دستمزد بازیگران ما به اندازه دستمزد بازیگران هالیوود باشد.
وی ادامه داد: خوشبختانه وضعیت بازیگرانی که این سالها وارد سینما میشوند از بیست سال پیش که من به سینما آمدم خیلی راحت تر شده و کلاسهای بازیگری ۵ سال این افراد را جلو میاندازد، در حالی که من در فیلمها تجربه کسب کردم.
این بازیگر تاکید کرد: باید اعتماد مردم را به سینما جلب کنیم و آنها را نسبت به بازیگران بی اعتماد نکنیم.
علی معلم پر فروش شدن یک فیلم را در درجه اول متکی به همه اعضایش دانست و گفت: اگر مروری هم به فیلمهای پرفروش و پرمخاطب سینمای ایران داشته باشیم، میبینیم که همه فروش آنها متکی به بازیگرانشان نبوده است.
امین حیایی گفت: سینما جای ورود افراد حرفهای است و همه عوامل و اجزای آن باید حرفهای باشد و مشکلاتی هم که در خصوص دستمزدها به وجود آمده به خاطر حضور بعضی عوامل غیر حرفهای مانند آشنایان و بستگان است.
به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این بازیگر که شب گذشته ـ ۲۶ فروردین ماه ـ به همراه علی معلم و محمدرضا شریفینیا در برنامه «هفت» درباره علت بالا رفتن دستمزد بازیگران در سینمای ایران سخن میگفت، اظهار کرد: بیست سال طول کشید تا به مرحلهای برسم که بتوانم فیلمنامه بخوانم و کار انتخاب کنم و هیچ وقت هم درگیر دستمزد زیاد نبودم. اما امیدوارم روزی برسد که دستمزد بازیگران ما به اندازه دستمزد بازیگران هالیوود باشد.
وی ادامه داد: خوشبختانه وضعیت بازیگرانی که این سالها وارد سینما میشوند از بیست سال پیش که من به سینما آمدم خیلی راحت تر شده و کلاسهای بازیگری ۵ سال این افراد را جلو میاندازد، در حالی که من در فیلمها تجربه کسب کردم.
این بازیگر تاکید کرد: باید اعتماد مردم را به سینما جلب کنیم و آنها را نسبت به بازیگران بی اعتماد نکنیم.
علی معلم پر فروش شدن یک فیلم را در درجه اول متکی به همه اعضایش دانست و گفت: اگر مروری هم به فیلمهای پرفروش و پرمخاطب سینمای ایران داشته باشیم، میبینیم که همه فروش آنها متکی به بازیگرانشان نبوده است. اگر تاریخ را ورق بزنیم میبینیم موفقیت «قیصر» تنها با بهروز وثوقی نیست بلکه طرح این فیلم است که موفقیت ایجاد میکند و یا فیلمهای «قرمز» و «عروس» هم همینطور است و باید توجه داشت اصل فروش به بازیگر بر نمیگردد و طرح نو مهم تر است.
وی ادامه داد: انتخاب هنرپیشه نکته بسیار مهمی است که سهم آن در سینمای ایران نادیده گرفته شده چیزی که در هالیوود بسیار اهمیت دارد.
این تهیهکننده و منتقد خاطر نشان کرد: بازیگر حرفهای با خود اعتباراتی به فیلم اضافه میکند که این اعتبارات به دستمزد آن افزوده میشود.
وی افزود: بالا رفتن بیش از حد دستمزدها و تاکیدی که یک بازیگر بر ظاهرش می کند سینما را نحیف میکند و بازخورد آن برای سالهای بعد آن بازیگر است که تاثیر منفی برایش دارد. ضمن آنکه بازیگر خوب هم به همین راحتی وارد سینما نمیشود و باید قدر آن را دانست.
محمدرضا شریفی نیا هم با بیان اینکه اگر مجموعه بازیگران درست چیده نشود کار درست درنمیآید گفت: مثال واضح تله فیلمهایی است که با پول زیاد ساخته میشود، اما خروجی با ارزشی ندارد و همین آثار رقم دستمزد بازیگران را افزایش داده است.
این بازیگر ادامه داد: این طور نیست که بازیگران برای هر فیلمی دستمزد زیاد مطالبه کنند، برای فیلمهایی که با ارزش است و سختیهای زیادی هم دارد معمولا بازیگران پول زیادی نمیگیرند. در واقع کسانی که دود چراغ خوردهاند چیزی به عنوان بحث دستمزد برایشان مطرح نیست.
حیایی در ادامه صحبتهای شریفی نیا گفت: ما معمولا فیلمی که نمیخواهیم کار کنیم، قیمت بالا میدهیم و در ازای آن برای فیلمی مانند «میهمان مامان» کسی به دنبال دستمزد نبود و همه قرارداد سفید امضا کردند.
شریفی نیا افزود: دستمزد زیاد باید مال کسانی باشد که سالها تجربه دارند مانند عزت الله انتظامی، جمشید مشایخی، علی نصیریان، محمدعلی کشاورز و داوود رشیدی و در واقع دستمزد تجربهشان به آنها پرداخت شود.
این بازیگر تاکید کرد: باید توجه داشت که عرصه هنر مقدس است و جای پولدار شدن نیست و نباید با این نیت وارد آن شد. در واقع باید وارد عرصه هنر شد تا مردم را به آرزوهایشان رساند.
وی افزود: بازیگران هم باید انتخابهایشان درست باشد و به طور مثال اگر فیلمی امین حیایی در آن بازی میکرد تماشاگر مطمئن شود سایر عوامل هم خوب هستند و به دیدن آن برود.
در این قسمت از برنامهها گفتگوهایی در این خصوص با پوریا پورسرخ، کامبیز دیرباز و نیما شاهرخ شاهی پخش شد.
سوال این هفته برنامه «هفت» هم به موضوع علت افزایش دستمزد بازیگران اختصاص داشت که علت اصلی آن از سوی بینندگان بالا رفتن حجم تولیدات اعلام شد.
همچنین در این برنامه قسمتهایی از گفتگوی ابراهیم حاتمی کیا با برنامه راز که در دو هفته گذشته انجام شده بود پخش شد.
فیلم هفته برنامه «هفت» نیز «یکی از ما دو نفر» بود که با حضور کارگردان این فیلم تهمینه میلانی و مسعود فراستی نقد و بررسی شد.